Předmět: Akademická angličtina 5

« Zpět
Název předmětu Akademická angličtina 5
Kód předmětu UJP/AEP5
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopárová Jitka, Ph.D.
  • Sichting Daniel
  • Mizerová Blanka, Mgr.
Obsah předmětu
Týdenní plán 1a Introduction to the course, requirements explained. Discussion: Importance of academic English for university students. 1b Revision: reputable sources, WoS articles; using AI in research. Phrases for taking part in a discussion; perspectives, opinions and rationales. 2a Revision: essay types, understanding essay titles. Typical structure of an essay. Stages of essay writing - process wheel. 2b Detailed reading: distinguishing between facts and opinions. Minimising language: hedging. Revision: sentence stress, the role of adverbials, text cohesion, topic sentences. 3a Minimising language: hedging vs. maximising language: emphasis. Revision: cleft sentences. 3b Argument vs. persuasive writing. Structure of an argument essay; model essays. 4a Revision: explanations, definitions, examples, audience. combining clauses: Cause-effect relationships, complex conjunctions and prepositions. 4b Revision: paraphrasing and citations. 5a Talking about problems and solutions. Revision: presentation structure. 5b Typical structure of problem-solution essays. Evaluative language. It/there structures. 6a Evaluation; arguments and a supporting evidence; evaluating solutions. Revision: presentation language, signposting. 6b Recommendations, responding to problems. Revision: Formal and informal language. 7a Essay introductions, thesis statement. Presentation introductions and overviews. Presentation language, signposting. 7b Detailed reading vs. rapid reading methods. 8a Writing an essay introduction. Peer editing, proofreading, check lists. 8b How to write an annotated bibliography. Structure of an annotated bibliography. 9a Introducing and commenting on visuals. Presentation dos and don´ts. Phrases for introducing visuals and commenting on them. 9b Writing an annotated bibliography. 10a How to write a body of a problem-solution and argument essay. Point-by-point vs. block method. 10b Presentation body rehearsal: introducing and commenting on two slides. How to write essay conclusions. Compulsory and obligatory parts of a conclusion; useful phrases for conclusions. Achieving cohesion coherence throughout an essay. 11a Writing the essay body. 11b Submission of the essay. Presentation summaries and conclusions. A question period. Tips for coping with difficult questions. 12a Giving presentations. 12b Giving presentations. Revision for the test. 13a Final test. 13b Course evaluation.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
přiměřeně správně používat běžné gramatické struktury a slovní zásobu v situacích každodenního života
prokázat znalost odborné slovní zásoby vztahující se k profesnímu zaměření
prokázat znalost vhodných frází k vyjádření přímých či nepřímých požadavků a vyjádření kvality
prokázat znalost správné výslovnosti a intonace
vybrat vhodnou slovní zásobu při komunikaci ve formální i neformální situaci
vybrat termíny a fráze odpovídající danému typu psaného textu
správně strukturovat text
prokázat znalost správných forem oslovení
prokázat znalost vhodných jazykových prostředků k vyjádření příčiny a následku, vysvětlení funkce, popisu pracovního postupu, popisu materiálu, podání instrukcí a popisu problému
Odborné dovednosti
popsat graf
v mluvené a psané komunikaci umí student vybrat vhodné jazykové prostředky a přizpůsobit tak jazyk obsahu a příjemci sdělení
orientovat se v matematických výrazech a specifikacích
popsat materiály a jejich vlastnosti
popsat výrobní postup
vysvětlit funkci
popsat pokus
podat podrobné instrukce, včetně upozornění na problémy
vést diskusi na pracovní téma
porovnat výhody a nevýhody technických řešení
napsat abstrakt a krátkou esej
připravit si a přednést krátkou prezentaci
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
prokázat znalost odborné slovní zásoby vztahující se k profesnímu zaměření
správně strukturovat text
poznat slovní druhy a jejich použití
používat slovní zásobu k vyjádření perspektivy
používat správné předložky ve jmenných frázích
rozpoznat obecný a speciální smysl slov
prozumět změnám významu při používání synonym
používat antonyma k vyjádření záporu
identifikovat akacemické a na obor zaměřené kolokace v textu
Odborné dovednosti
analyzovat, naplánovat a napsata koherentní úvod k odbornému článku
naplánovat a napsat hlavní část článku
analyzovat, napsat a ohodnotit závěr článku
správně používat citace
aktivně se účastnit diskuse na seminářích, vést diskusi a shrnout hlavní body diskuse
ohodnotit "poster" prezentaci
připravit kritické otázaky k "poster" prezentaci
připravti a přednést prezentaci ve skupině
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Test,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Edward de Chazal and Julie Moore. Oxford EAP Advanced C1. Oxford, 2013. ISBN 9780194001779.
  • Hewings, Martin; Thaine, Craig. Cambridge academic English : an integrated skills course for EAP : advanced : student's book. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. ISBN 978-0-521-16521-1.
  • Chazal, Edward de; Moore, Julie. Oxford EAP : a course in English for academic purposes : advanced / C1. Oxford : Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-400179-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr