Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Výživa a zdravý životní styl 2. Krev, odběr, testování 3. Hygiena, infekce, prevence 4. Měření (krevní tlak, teplota, puls) 5. Medikace 6. Plánované a urgentní příjmy 7. Porodnictví 8. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 12 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat základní slovní zásobu týkající se obsahu studia a budoucí profese; |
identifikovat základní informace jednoduchých textů studovaného oboru; |
rozlišit způsoby formulace otázek se všemi kategoriemi sloves; |
pojmenovat zdravotnické obory, profese a části nemocnice; |
rozlišit správné použití přítomného a minulého čas prostého a průběhového; |
Odborné dovednosti |
---|
jednoduše popsat své pracovní prostředí: nemocnici nebo jiné zdravotnické zařízení; |
popsat jednotlivé části nemocnice a podat správné informace pacientovi; |
zjistit základní údaje o pacientovi a jeho potíže (současné i dřívější); |
dát pacientovi důležité informace a telefonicky dojednat termín; |
řešit situace při nejčastějších nemocech, život ohrožujících stavech, poskytnout první pomoc; |
využívat zdravotnickou dokumentaci k vyhledávání a uchovávání informací; vyplňovat anamnestický dotazník; |
charakterizovat různé vyšetřovací metody, pojmenovat část lidského těla, nejčastější nemoci, život ohrožující stavy; |
vyjmenovat a charakterizovat běžné symptomy a typy bolesti; |
formulovat a číst základní texty se zdravotnickou tématikou a orientovat se ve zdravotnické dokumentaci v angličtině; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokázat znalost slovní zásoby k tématům: zdravý životní styl, hygiena a infekce, monitorování pacientů, medikace, plánované a urgentní příjmy; |
formulovat a číst základní texty se zdravotnickou tématikou a orientovat se ve zdravotnické dokumentaci v angličtině; |
rozlišovat vhodnost využití gramatických prostředků v dané komunikační situaci; |
pojmenovat jednotlivé složky krve, krevní skupiny, krevní oběh a související onemocnění; |
rozlišit vhodnost použití nulového a prvního kondicionálu; |
pojmenovat a roztřídit infekční nemoci a doprovodné symptomy; |
zdůvodnit důležitost dodržování hygienických pravidel; |
rozlišovat gramatické markery pro použití minulého času a přítomného perfekta; |
zdůvodnit využití modálních sloves pro vyjádření rady, doporučení, možnosti, zákazu, atd.; |
vysvětlit průběh těhotenství a porodu a související obtíže; |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně pracovat s pacientovou dokumentací; |
vysvětlit typy a formy léků, dávkování, vedlejší účinky a kontraindikace; |
aplikovat pravidla pro používání modálních sloves při vyjádření rady, doporučení, zákazu, atd.; |
interpretovat a formulavat texty se zdravotnickou terminologií a pracovat s písemnými podklady; |
charakterizovat zásady hygieny a jejich uplatnění ve zdravotnictví; |
vyjádřit a zdůvodnit svůj názor s využitím odpovídajících gramatických prostředků; |
používat pasivní formy při popisů struktur a dějů; |
vysvětlit složky, fungování krevního oběhu a možné komplikace; |
zhodnotit pacientův stav na základě monitorování znaků života, popsat vývoj stavu; |
podat informace těhotné ženě a poskytovat podporu v půběhu těhotenství a porodu; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Buldov, Sergej Vladislav; Maxerová, Marie. Angličtina pro zdravotní sestry = English for nurses : příručka odborných textů, výrazů a cvičení. Praha : Informatorium, 2003. ISBN 80-7333-018-0.
-
Grice, T., Greenan, J.:. Nursing 2.
-
Grice, T. Nursing 1. OUP, 2008.
-
Harrison, Adrienne. Flash on English for Nursing. Recanati, Italy, 2016. ISBN 976-88-536-2177-1.
-
Parkinson, Joy; Brooker, Christine. Angličtina pro sestry : manuál pro praxi. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1282-2.
-
Topilová, Věra. Anglicko-český česko-anglický lékařský slovník. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-284-0.
|