Vyučující
|
-
Čubrová Dana, Mgr.
-
Mochalová Miroslava, Mgr.
-
Šambergerová Monika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Weekly plan 1 Introduction & Foundational Concepts - Course information, course requirements, expectations - Needs analysis - The Role and Goals of a Language Teacher 2 How Young Children Learn Languages - The Difference between Natural Acquisition and Structured Instruction - Key Principles: exposure, repetition, and context in language learning - Classroom language - Hands-on Practice 3 Crafting Engaging Activities: The Structure of a Lesson - Anatomy of an Activity: introduction, practice, production, and conclusion - Modelling and Scaffolding - Creating your own activity 4 Immersion & Play-Based Learning - Full vs. Partial Immersion - Play-based learning strategies: songs, storytelling, and movement - Creating your own activity 5 Total Physical Response (TPR) & Multisensory Approaches - What is TPR, and why is it effective for young learners? - Using multisensory learning: visual, auditory, and kinaesthetic strategies - Creating your own activity 6 Storytelling & Songs as Teaching Tools - How to choose age-appropriate books and stories - Techniques for storytelling in a foreign language (gestures, repetition, visuals) - Integrating music, rhymes, and chants to reinforce vocabulary - Creating your own activity 7 Game-Based Learning - Role of games - Types of games: memory, board games, scavenger hunts, etc. - Adapting games: traditional games to a foreign language classroom - Creating your own activity 8 Outdoor Learning - The Outdoor Classroom - nature theme, movement theme, community theme - Theme-Based Outdoor Lessons - Creating your own activity 9 Visuals, Props, & Real-Life Objects in Language Teaching - Using teaching tools: flashcards, puppets, and real-life objects - Creating a language-rich environment (labels, posters, classroom setup) - The role of arts and crafts in foreign language instruction - Creating your own activity 10 Routine-Based Learning & Incidental Language Acquisition - Using daily routines to reinforce key phrases (e.g., snack time, clean up) - Integrating Language into daily routines - How incidental learning happens in play and social interactions - Strategies to model and encourage spontaneous language use - Creating your own activity 11 Technology-Assisted Learning - Educational Apps & Videos - Interactive apps, cartoons, and digital resources introduce language in an engaging way - Virtual Storytelling - Online books and interactive storytelling help reinforce comprehension and pronunciation 12 Final Project & Reflection - Micro-teaching - Group discussion on challenges & solutions in early foreign language teaching - Course reflection 13 Final Project & Reflection - Evaluation of students' performance - Course evaluation
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 38 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
identifikovat gramatické časy (přítomné, minulé, budoucí, předpřítomné) |
rozlišit strukturu vět oznamovacích, rozkazovacích a tázacích |
rozlišit pomocná slovesa |
rozlišit slovní druhy |
rozlišit základní větné členy |
Odborné dovednosti |
---|
správně tvořit věty v přítomném, minulém, budoucím a předpřítomném čase |
zdůvodnit použití konkrétního času |
interpretovat kratší text |
vyjádřit názor |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat aktivity pro předškolní děti |
popsat druhy specifických poruch učení předškolních děti |
pojmenovat vybavení učebny |
vyjmenovat dětské písničky |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně používat "classroom language" |
shrnout hlavní myšlenky odborného textu |
naplánovat a popsat událost |
vybrat vhodné aktivity pro předškolní děti |
vysvětlit postup aktivity |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
vybrané aktuální online texty.
|