|
Vyučující
|
-
Bernhardtová Miroslava, Mgr.
-
Hudec Tomáš
-
Nedělová Petra, Mgr. et Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Odborný styl - základní charakteristika, jazykové prostředky. Práce s textem. 2. týden Řečnický styl: prezentace. Pravidla a způsoby prezentace, forma, obsah. 3. týden Čísla a jednotky. Deklinace počítaného předmětu. 4. týden Práce s čísly, procenta, desetinná čísla, popis tabulky a grafu. 5. týden Definice a její využití. Vztažné věty. 6. týden Termíny a deklinace slov cizího původu. 7. týden Výslovnost internacionálních slov. Průběžný test. 8. týden Deklinace slov cizího původu - opakování a rozšíření. 9. týden Zkratky a zkratková slova, práce s odborným textem, vybrané syntaktické problémy. 10. týden Odborná literatura, univerzitní knihovna a internetové zdroje. Formátování textu. 11. týden Úvod - odborný styl 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení referátu a pojmenovat nejčastější chyby - pojmenovat základní pravidla pro psaní eseje a pojmenovat nejčastější chyby - vyjmenovat základní akademické tituly a funkce a rozlišit jejich tvary ve vokativu - vyjmenovat různé součásti vysoké školy, rozlišit jejich zkratky - rozlišit tvary nejrozšířenějších zkratek a zkratkových slov - rozlišit tvary základních, řadových a druhových číslovek - rozlišit základní výrazy týkající se organizace studia na VŠ - rozlišit základní výrazy používané ve studijních předpisech - studijním řádu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - připravit a přednést referát na známé téma - napsat žádost, omluvu - správně oslovit příslušníky akademické obce - správně používat ve svém projevu zkratky a zkratková slova - používat ve svém projevu tvary číslovek - vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu týkajícího se studijního života - vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace v textu z oblasti studia na VŠ (popis univerzity a jejích součástí, organizace studia, organizace kurzů a podmínky jejich splnění, studijní předpisy apod.) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení prezentace, pojmenovat nejčastější chyby - rozlišit tvary vztažných zájmen - vyjmenovat zásady pro formulování definice - vyjmenovat základní znaky a jazykové prostředky odborného stylu - rozlišit výklad a úvahu - rozlišit slova cizího původu - rozlišit standardní a substandardní jazykové prostředky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - připravit a přednést prezentaci na známé téma - používat ve svém projevu tvary vztažných zájmen - formálně správně definovat předměty, osoby, jevy a činnosti - analyzovat v mluveném i psaném projevu slova cizího původu - používat slova cizího původu správně dle gramatických pravidel češtiny - správně pojmenovat matematické symboly, zlomky a desetinná čísla - popsat číselné hodnoty uvedené v grafu či tabulce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Skupinová výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Skupinová výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bischofová, Jana. Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1793-0.
-
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.
|