Předmět: Čeština pro cizince 3

« Zpět
Název předmětu Čeština pro cizince 3
Kód předmětu UJP/CPC3
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaněk Zdeněk
  • Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Odborný styl - opakování a shrnutí dosavadních znalostí. 2. týden Zdroje informací, útvary odborného stylu, užívané jazykové prostředky. 3. týden Anotace, abstrakt, resumé, klíčová slova. 4. týden Struktura odborného textu. Citace a parafráze. 5. týden Odborný popis. Trpný rod zvratný. 6. týden Trpný rod opisný. 7. týden Průběžný test. 8. týden Tvoření slov sufixací - slovesná substantiva. 9. týden Tvoření slov sufixací - slovesná adjektiva. 10. týden Sekundární prepozice. Větné transformace. 11. týden Formální korespondence - stížnost a reklamace. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vyjmenovat zásady tvorby a přednesu prezentace, pojmenovat nejčastější chyby - rozlišit tvary vztažných zájmen - vyjmenovat základní slovní zásobu vztahující se k běžnému užívání počítače - pojmenovat základní znaky a jazykové prostředky odborného stylu - rozlišit slova cizího původu - rozlišit prepozice příčiny a důsledku - rozlišit standardní a substandardní jazykové prostředky - vyjmenovat různé způsoby a strategie efektivního zápisu z přednášek - rozlišit výklad a úvahu
Odborné dovednosti
- připravit a přednést prezentaci na známé téma - správně používat tvary vztažných zájmen - správně definovat předměty, osoby, jevy a činnosti - popsat činnosti vykonávané při práci na počítači, vysvětlit pracovní postup - analyzovat v mluveném i psaném projevu slova cizího původu - analyzovat text z pohledu užívaných jazykových prostředků a přiřadit ho k textům odborným či administrativním - analyzovat v psaném, ale i mluveném textu prepozice příčiny a důsledku - písemně zachytit hlavní myšlenky mluveného výkladu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- pojmenovat jednotlivé části odborného textu - rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.) - rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a pojmenovat jejich základní charakteristické znaky - rozlišit tvary sekundárních prepozic - rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv - pojmenovat hlavní způsoby tvoření slov v češtině - rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině - pojmenovat základní znaky větné struktury v češtině
Odborné dovednosti
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků - napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu - používat ve svém projevu nejrozšířenější sekundární prepozice - používat ve svém projevu slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech - používat ve svém projevu nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu - tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
  • Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
  • Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
  • Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
  • Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
  • Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr