Vyučující
|
-
Vaněk Zdeněk
-
Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Časové výrazy, adverbia a prepozice. 2. týden Imperativ a modální slovesa - opakování a procvičení. Instrukce a popis pracovního postupu. 3. týden Minulý čas - obtížnější případy shody přísudku s podmětem. Přímá a nepřímá řeč. 4. týden Trpný rod - opakování, větné transformace. 5. týden Vynálezci a objevitelé. Práce s textem. Posesivní adjektiva a jejich deklinace. 6. týden Cizí vlastní jména, zápis, výslovnost a deklinace. 7. týden Vedlejší věty vztažné - větné transformace. Práce s textem. Průběžný test. 8. týden Aspekt, vidové trojice. 9. týden Singularia a pluralia tantum a jejich gramatické aspekty. 10. týden Syntax - pravidlo druhé pozice, obtížnější případy. 11. týden Syntax - aktuální členění větné. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.) - rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a vyjmenovat jejich základní charakteristické znaky - rozlišit tvary sekundárních prepozic - rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv - rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině - pojmenovat diakritická znaménka v češtině a popsat jejich funkci, rozlišit krátké a dlouhé slabiky a měkké a tvrdé slabiky - vysvětlit základní pravidla českého pravopisu, psaní i/í x y/ý po konzonantech (zejména měkkých a tvrdých) - vysvětlit základní pravidla struktury české věty |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků - napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu - ve svém projevu používat nejrozšířenější sekundární prepozice - ve svém projevu používat slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech - analyzovat slovo z hlediska slovotvorby - aktivně používat nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu - ve svém písemném projevu správně používat používat diakritická znaménka - ve svém písemném projevu správně používat i/í a y/ý po měkkých a tvrdých konzonantech - tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vyjmenovat ustálené výrazy používané v oznámeních - rozlišit a stručně charakterizovat nespisovné útvary češtiny - rozlišit tvary perfektivních a imperfektivních sloves - vyjmenovat pravidla shody přísudku s podmětem v minulém čase - vyjmenovat nejdůležitější události a osobnosti české historie - rozlišit tvary obtížnějších substantiv - rozlišit formy trpného rodu - vyjmenovat základní pravidla úspěšné komunikace - pojmenovat nejrozšířenější gesta používaná v české neverbální komunikaci |
Odborné dovednosti |
---|
- napsat zprávu a oznámení - ve svém projevu správně používat spisovné a nespisovné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci - ve svém projevu správně používat tvary imperfektivních a perfektivních sloves s ohledem na jejich význam - ve svém písemném projevu správně používat koncovky minulého času - popsat nejdůležitější události a osobnosti české historie a vysvětlit jejich význam - ve svém projevu správně použít formy zvratného i opisného trpného rodu - správně interpretovat nejrozšířenější gesta české neverbální komunikace, případně je používat ve svém projevu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
-
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
-
Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
-
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
-
Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
-
Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.
|