Předmět: Čeština pro cizince 4

« Zpět
Název předmětu Čeština pro cizince 4
Kód předmětu UJP/CPC4
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaněk Zdeněk
  • Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Časové výrazy, adverbia a prepozice. 2. týden Imperativ a modální slovesa - opakování a procvičení. Instrukce a popis pracovního postupu. 3. týden Minulý čas - obtížnější případy shody přísudku s podmětem. Přímá a nepřímá řeč. 4. týden Trpný rod - opakování, větné transformace. 5. týden Vynálezci a objevitelé. Práce s textem. Posesivní adjektiva a jejich deklinace. 6. týden Cizí vlastní jména, zápis, výslovnost a deklinace. 7. týden Vedlejší věty vztažné - větné transformace. Práce s textem. Průběžný test. 8. týden Aspekt, vidové trojice. 9. týden Singularia a pluralia tantum a jejich gramatické aspekty. 10. týden Syntax - pravidlo druhé pozice, obtížnější případy. 11. týden Syntax - aktuální členění větné. 12. týden Opakování. Závěrečný test. 13. týden Oprava testu. Evaluace.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 16 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- rozlišit vybrané útvary odborného stylu (referát, prezentace, odborný článek, odborný popis atd.) - rozlišit anotaci, abstrakt, résumé a vyjmenovat jejich základní charakteristické znaky - rozlišit tvary sekundárních prepozic - rozlišit tvary slovesných substantiv a adjektiv - rozlišit významy nejužívanějších předpon a přípon v češtině - pojmenovat diakritická znaménka v češtině a popsat jejich funkci, rozlišit krátké a dlouhé slabiky a měkké a tvrdé slabiky - vysvětlit základní pravidla českého pravopisu, psaní i/í x y/ý po konzonantech (zejména měkkých a tvrdých) - vysvětlit základní pravidla struktury české věty
Odborné dovednosti
- analyzovat vybrané útvary odborného stylu na základě jejich charakteristických znaků - napsat anotaci, abstrakt a résumé vybraného odborného textu - ve svém projevu používat nejrozšířenější sekundární prepozice - ve svém projevu používat slovesná substantiva a adjektiva ve správných tvarech - analyzovat slovo z hlediska slovotvorby - aktivně používat nejrozšířenější předpony a přípony ve správném významu - ve svém písemném projevu správně používat používat diakritická znaménka - ve svém písemném projevu správně používat i/í a y/ý po měkkých a tvrdých konzonantech - tvořit věty i výpovědi v souladu se základními pravidly české skladby
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vyjmenovat ustálené výrazy používané v oznámeních - rozlišit a stručně charakterizovat nespisovné útvary češtiny - rozlišit tvary perfektivních a imperfektivních sloves - vyjmenovat pravidla shody přísudku s podmětem v minulém čase - vyjmenovat nejdůležitější události a osobnosti české historie - rozlišit tvary obtížnějších substantiv - rozlišit formy trpného rodu - vyjmenovat základní pravidla úspěšné komunikace - pojmenovat nejrozšířenější gesta používaná v české neverbální komunikaci
Odborné dovednosti
- napsat zprávu a oznámení - ve svém projevu správně používat spisovné a nespisovné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci - ve svém projevu správně používat tvary imperfektivních a perfektivních sloves s ohledem na jejich význam - ve svém písemném projevu správně používat koncovky minulého času - popsat nejdůležitější události a osobnosti české historie a vysvětlit jejich význam - ve svém projevu správně použít formy zvratného i opisného trpného rodu - správně interpretovat nejrozšířenější gesta české neverbální komunikace, případně je používat ve svém projevu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
  • Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince : úroveň B2. 2., aktualizované vydání. 2020. ISBN 978-80-266-1512-5.
  • Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
  • Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457703.
  • Jana Hoffmannová, Jaroslava Ježková, Jana Vaňková. Komunikace a sloh: učebnice českého jazyka pro střední školy. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-780-9.
  • Kraus, Jiří. Nový akademický slovník cizích slov. Vyd. 1. studentské. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1415-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr