Předmět: Čeština pro cizince 5

« Zpět
Název předmětu Čeština pro cizince 5
Kód předmětu UJP/CPC5
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sosnová Václava, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
1. týden Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Tematický okruh: Lidé a věci. 2. týden Nominativ a akuzativ plurálu. 3. týden Tematický okruh: Nakupování. 4. týden Stížnosti, řešení problémů. 5. týden Tematický okruh: Svátky a tradice. 6. týden Časové výrazy. 7. týden Pozvání a návštěva. Průběžný test. 8. týden Tematický okruh: Ženy a muži v dnešní společnosti. 9. týden Aspekt. 10. týden Vedlejší věty příslovečné časové. 11. týden Tematický okruh: Služby. 12. týden Komunikace se zákazníkem/klientem. Opakování, závěrečný test. 13. týden Oprava závěrečného testu. Příprava na zkoušku.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student umí: - dorozumět se bez problémů a aktivně se zapojit do rozhovoru na různá témata týkající se nejen každodenního života, - porozumět hlavním myšlenkám autentických textů především publicistického a odborného stylu týkajících se všeobecných i odbornějších témat, - umět v textech vyhledávat podstatné i detailní informace, - detailně porozumět informacím textů studovaného oboru (slyšeným i čteným) a umět podrobně zdůvodnit svůj názor, - napsat složitější texty na populárně-naučná témata ze studovaného oboru, popř. argumentačně podložené texty týkající se odborného tématu
Odborné dovednosti
- ve svém projevu správně používat spisovné a nespisovné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci - ve svém projevu správně používat tvary imperfektivních a perfektivních sloves s ohledem na jejich význam - ve svém písemném projevu správně používat koncovky minulého času
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
student umí: - správně používat běžné gramatické struktury potřebné při každodenní komunikaci, - bez problémů porozumět mluvenému slovu v rádiu a televizi, - částečně rozlišit vhodnost a nevhodnost užitých jazykových prostředků vzhledem ke komunikační situaci, - používat s jistotou slovní zásobu a fráze umožňující mu bez problémů komunikovat nejen v běžných situacích a částečně je zařadit do stylové roviny, - vyjádřit své názory a postoje, přesvědčení i nejistotu a argumentačně je podložit, - napsat textové útvary především odborného nebo publicistického stylu se složitější textovou výstavbou, - vyhledat a vybrat podstatné i detailní informace v autentických textech, - prezentovat (písemně i ústně) své zaměření studia, - aktivně se účastnit diskusí, hodnotit návrhy a adekvátně na ně reagovat
Odborné dovednosti
- používat jazykové prostředky asertivní komunikace (vyjádření názoru, ne/souhlasu, kritiky, žádosti/prosby, odmítnutí, omluvy, jistoty/nejistoty aj.) - provádět transformace mezi větným a nevětným vyjádřením - správně používat slovesný vid a slovesné prefixy (v rámci příslušné úrovně) - aktivně používat jazykové prostředky pro vyjádření zdvořilosti (zejména fráze s kondicionálem)
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan; Hasil, Jiří; Kramářová, Jitka. Čeština pro středně a více pokročilé.. Praha: Karolinum, 2011.
  • Filipec, Josef. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost.. Praha: Academia, 2012.
  • Holá, Lída; Bořilová, Pavla. Česky krok za krokem 2. Praha, 2009. ISBN 978-80-86903-92-7.
  • Nekovářová, Alena. Čeština pro život: 15 moderních konverzačních témat = Czech for life = Tschechisch fürs Leben.. Praha: Akropolis, 2008.
  • Nekovářová, Alena. Čeština pro život 2: 15 moderních konverzačních témat = Czech for life = Tschechisch fürs Leben.. Praha: Akropolis, 2012.
  • Rešková, Ivana; Pintarová Magdalena. Communicative Czech - Intermediate.. Brno, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr