Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do studia latinské lék. terminologie. Počátky lékařské terminologie. Výslovnost, latiny, přízvuk. Latinská substantiva - rozdělení. Substantiva I. deklinace. Řecká substantiva skloňovaná podle lat. I. deklinace. Sloveso esse. Substantiva II. dekl. Řecká substantiva skloňovaná podle II. deklinace. Adjektiva I. a II. deklinace. Participium perfekta pasiva. Slovesa I. - IV. konjugace: indikativ prézenta aktiva a pasiva, imperativ, záporný imperativ, konjunktiv prézenta. Substantiva IV. a V. deklinace. Překlad anatomických termínů. Substantiva III. deklinace - maskulina, feminina, neutra. Řecká substantiva, skloňovaná podle III. deklinace. Řecké slovní základy. Překlad diagnóz. Průběžný test. Adjektiva III. deklinace. Participium prézenta aktiva. Stupňování adjektiv - pravidelné, nepravidelné, neúplné. Číslovky základní, řadové, násobné. Průběžný test..
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Seminární výuka
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
u předmětu latinský jazyk nejsou vyžadovány žádné vstupní odborné znalosti, výuka je určena pro naprosté začátečníky |
Odborné dovednosti |
---|
u předmětu latinský jazyk nejsou vyžadovány žádné vstupní odborné dovednosti, výuka je určena pro naprosté začátečníky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- správně vyslovovat základní latinské a řecké termíny |
- používat základní latinskou gramatiku |
- rozlišit pravidla tvorby latinských a řeckých termínů |
Odborné dovednosti |
---|
- přeložit z latiny nejběžnější lékařské výrazy, nezbytné pro jeho praxi v oboru |
- používat pasivně základní slovní zásobu latinských i řeckých lékařských výrazů včetně zkratek |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Kábrt, J., Kábrt, J. jr.:. Laxicon medicum. Galén, praha, 1995.
|