Předmět: Ruština A

« Zpět
Název předmětu Ruština A
Kód předmětu UJP/RA
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašíčková Libuše, Mgr.
  • Hůlková Martina, Mgr. CSc.
Obsah předmětu
1.-2.Vztahy mezi lidmi. 3.Charakteristika člověka. Společenské normy chování různých národů. 4.Můj byt, můj dům. 5.Život ve městě a na vesnici. 6.Stravování, ruská kuchyně. 7.Svátky, tradice, blahopřání, rodinné vztahy, svátky, tradice. 8.Doprava, cestování, městská doprava, orientace ve městě. 9.Volný čas. Počasí. 10.Rusko a Česká republika na mapě světa. 11.Významné osobnosti (Rusko, ČR, Plzeň). 12.Problémy ekologie, ochran přírody. 13.Shrnutí učiva kurzu RA. Příprava k ústní zkoušce.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
srovnat odlišné slovesné vazby v ruštině a češtině klasifikovat slovesa podle způsobu časování rozlišit tvary zvratných sloves a sloves se změnou kmenové souhlásky porovnat skloňování podstatných jmen rozlišit a využít slovesa pohybu klasifikovat slovesa vyjadřující učení vyjmenovat nejznámější památky města
Odborné dovednosti
správně používat tvary zvratných sloves a sloves se změnou kmenové souhlásky popsat aktivity ve volném čase sestavit jednoduchý inzerát srovnat systém školství v RF a ČR; popsat vyučování a vyjmenovat předměty popsat trasu ve městě - orientace a dopravní prostředky popsat proces nakupování sestavit jednoduché vyprávění o městě popsat trasu ve městě - turistická procházka shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem textu vyhledat podstatné informace textu
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozlišit tvary podstatných jmen středního rodu rozlišit tvary množného čísla podstatných jmen rozlišit tvary řádových číslovek srovnat odlišné slovesné vazby v ruštině a češtině rozlišit tvary přídavných jmen klasifikovat slovesa vyjadřující učení a oblékání rozlišit tvary sloves k vyjadřování nutnosti, možnosti (nemožnosti) vyjmenovat nejznámnější památky města pojmenovat lidské povahové vlastnosti a styl oblékání vyjmenovat projevy počasí a ročních období pojmenovat procesy spojené s cestováním (situace na letišti, na nádraží) pojmenovat procesy spojené s ubytováním
Odborné dovednosti
správně používat tvary zvratných sloves a sloves se změnou kmenové souhlásky správně používat tvary množného čísla podst. jmen používat tvary řadových číslovek ve vyjádření data správně používat tvary přídavných jmen popsat styl oblékání známého člověka (kamarád, člen rodiny, celebrita) srovnat styl oblékání v čase (lidový kroj) sestavit jednoduché vyprávění o městě popsat trasu ve městě - turistická procházka popsat a sestavit jednoduché vyprávění o počasí, roční období popsat aktivity ekologických organizací shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem textu vyhledat podstatné informace textu popsat situaci na letišti popsat proces ubytování v hotelu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Autorský kolektiv Lingea. Gramatika současné ruštiny. Lingea, 2012. ISBN 978-80-87471-45-6.
  • Balcar, Milan. Ruská gramatika v kostce. Vyd. 2. Voznice : Leda, 2014. ISBN 978-80-7335-379-7.
  • Golovatina, V., Menclová E., Rykovská M., Sedláčková O.:. Beseda i ekzamen. Frau. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-7489-256-1.
  • Golovatina, Varvara; Klausová, Vlasta. Cvičebnice ruského jazyka. Plzeň, 2013.
  • Jelínek Stanislav. Raduga po novomu 3. Frau. Plzeň, 2009. ISBN 978-80-7238-772-4.
  • Kabyszewa I.; Krzysztof K. Ruština ? školní kurz gramatiky. INFOA, 2011. ISBN 978-80-7240-673-9.
  • Malyšev G.G., Malyševa N.G. O Rusku a Rusech. Zlatoust, Petrohrad, 2015. ISBN 978-5-865547-605-.
  • Pešková , Michaela. www.ruskerealie.zcu.cz.
  • Skokan, Ladislav. Reálie Ruska. Vydání první. 2009. ISBN 978-80-7373-076-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (19) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní