Vyučující
|
-
Hůlková Martina, Mgr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s obsahem kurzu. Výběr témat pro prezentace. Konverzace - opakování. 2. Rodinné vztahy, charaktery a podobnosti členů rodiny. Rodinné svátky, blahopřání. 3. Město nebo vesnice? Srovnání způsobu života. Můj dům-můj hrad. 4. Cestování. Městská doprava, plánování trasy. Zážitky z cest. 5. Čtyři roční období - vývoj počasí. Klimatické změny a jejich dopad na počasí i život lidí. 6. Zdravotní péče. Návštěva lékaře, bonusy pojišťoven, bezplatná a hrazená zdravotní péče. 7. Profesní životopis uchazeče o novou práci. Nabídky na trhu práce. Pracovní pohovor. Plány do budoucnosti - ukončení studia, nástup do zaměstnání. 8. VŠ výukový systém a využití volného času. Sportovní, kulturní aktivity. Možnosti využití volného času v místě bydliště a v místě studia. 9. Služby. Obchody, restaurace, bankovní služby. Vyhledání potřebné služby, objednávka, hodnocení kvality požadované služby. 10. Návštěva v rodině při různých příležitostech. Znalost etikety. Vhodné a nevhodné dárky. 11. Dobrou chuť! Speciality české a ruské kuchyně. Stravovací návyky. 12. Významné osobnosti české a ruské kultury, sportu, vědy, politiky i hrdinové všedního dne. Můj vzor. 13. Hodnocení kurzu. Závěrečný, shrnující test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
comparing different verb constructions in Russian and Czech classifying verbs according to their conjugation and irregular verbs distinguishing the declension patterns of nouns, surnames, and irregular nouns distinguishing the forms of negative pronouns and adverbs comparing constructions with modal expressions; expressing necessity and obligation classifying the forms of numerals - declension of 1-1000 distinguishing the forms for expressing quantity |
srovnat odlišné slovesné vazby v ruštině a češtině |
klasifikovat slovesa podle způsobu časování a nepravidelných sloves |
rozlišit tvary skloňování podstatných jmen, skloňování příjmení, nepravidelných podst.jmen |
rozlišit tvary záporných zájmen a příslovcí |
porovnat vazby s modálními výrazy; vyjadřování potřeby a nutnosti |
klasifikovat tvary číslovek - skloňování 1-1000 |
rozlišit tvary pro vyjádření množství |
Odborné dovednosti |
---|
odpovídat na dotazy o nakupování a službách |
požádat o informace (př. pracovní pozice, služby, obchody, nakupování) |
popsat proces návštěvy, pozvání, etiketa chování |
popsat proces hledání a nástupu do zaměstnání |
sestavit profesní životopis |
popsat návštěvu restaurace, využití různých druhů služeb |
popsat aktivity ve volném čase |
srovnat systém školství v RF a ČR |
popsat trasu ve městě - orientace a dopravní prostředky |
popsat proces nakupování |
sestavit vyprávění o městě - turistická procházka |
shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem textu |
vyhledat podstatné informace textu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
identifikovat výrazy spojené s VŠ studiem |
rozlišit výukové systémy v rusky mluvících zemích |
charakterizovat používání odlišných slovesných vazeb v ruštině a češtině |
identifikovat výrazy spojené s hodnocením |
rozlišit tvary číslovek a příslovcí |
rozlišit tvary podstatných jmen - skloňování, nepravidelné tvary |
rozlišit tvary přídavných jmen, stupňování |
klasifikovat slovesa vyjadřující různé procesy |
rozlišit tvary sloves s modálními výrazy |
Odborné dovednosti |
---|
správně popsat VŠ výukový systém, svůj studijní obor |
vytvořit prezentace na zadané téma |
adekvátně se vyjádřit o současných problémech ve školství |
správně používat tvary zvratných sloves a sloves se změnou kmenové souhlásky |
správně používat tvary podstatných a přídavných jmen |
používat tvary řadových číslovek ve vyjádření data |
správně používat tvary přídavných jmen |
sestavit vyprávění o městě |
popsat situaci na letišti |
popsat proces ubytování v hotelu |
popsat aktivity ekologických organizací |
shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem textu |
vyhledat podstatné informace textu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Ústní zkouška, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Doporučená literatura
|
-
Golovatina, V., Menclová E., Rykovská M., Sedláčková O.:. Beseda i ekzamen. Frau. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-7489-256-1. .
-
Golovatina, Varvara; Klausová, Vlasta. Cvičebnice ruského jazyka. Plzeň, 2013. .
-
Pešková , Michaela. www.ruskerealie.zcu.cz. .
-
Skokan, Ladislav. Reálie Ruska. Vydání první. 2009. ISBN 978-80-7373-076-5. .
|