Vyučující
|
-
Linhart Nikola, Mgr.
-
Brýdl Vladimír, Mgr.
-
Řehůřek Jan, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je určen pro studenty 1. ročníku FSZ - obor záchranář. Student je po ukončení kurzu schopen základní techniky lezení, rozlišit základní materiál pro lezení (lana, smyčky, úvazy, karabiny) a materiál nezbytný k bezpečnosti lezení po skalách a ve vysokohorském prostředí. Je schopen navázat se na lano, užít techniky jištění spolulezce horním jištěním, znát lezecké povely a rozlišit základní techniku uzlování. Dále je seznámen s technikou pádu a pádovým faktorem, zřízení jistícího stanoviště, postupného jištění, techniky slaňování a slaňování se sebe jištěním.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Nácvik dovedností [3/10]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Základní znalosti o fungování těla a způsobech cvičení získaných během tělesné výchovy na ZŠ a SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
Základní dovednosti a využití těla a svalových dispozic získaných při různých sportovních aktivitách během tělesné výchovy na ZŠ a SŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student je po ukončení kurzu schopen vysvětlit základní techniky lezení a demonstrovat nové druhy a způsoby lezení. Dále zvládne odprezentovat základní materiál pro lezení (lana,smyčky, úvazy, karabiny) a odůvodnit materiál nezbytný k bezpečnosti lezení po skalách a ve vysokohorském prostředí. |
Odborné dovednosti |
---|
Po ukončení kurzu je student schopen demonstrovat základní techniky lezení (využívání chytů a stupů, techniky lezení nohou) a využít různé druhy a způsoby lezení. Dále díky získaným znalostem zajistí a rozliší základní materiál pro lezení (lana,smyčky, úvazy, karabiny) a materiál nezbytný k bezpečnosti lezení po skalách a ve vysokohorském prostředí. Dále je schopen odborně navázat se na lano, užít techniky jištění spolulezce horním jištěním, reagovat na lezecké povely a rozlišit základní techniku uzlování. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bíca, Miroslav. Učebnice pro záchranné zdravotnické služby v ČR. 1. vyd. Praha : Revue, 1996. ISBN 80-900803-1-6.
-
FÚČELOVÁ M., VALACHOVIČ J. Kuchařka pro začínající lezce. ZČU v Plzni, 2015. ISBN 978-80-261-0523-7.
-
Kutta, František. Horolezecká abeceda. Druhé vydání. 1945.
-
Schubert, Pit. Bezpečnost a riziko na skále a ledu : zážitky a výsledky z výzkumu bezpečnosti Německého horolezeckého svazu. II. díl. 2. vydání v českém jazyce. 2007. ISBN 80-7316-064-1.
-
Schubert, Pit. Bezpečnost a riziko na skále a ledu. I. díl. 3. vydání v českém jazyce. 2010. ISBN 978-80-8582-227-4.
|