Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je určen pro studenty 1. ročníku FST v novém SP EI Student je veden k sebepoznání svých tělesných dispozic, vnímání vlastního těla a jeho běžné devastace vlivem špatných návyků. Svoje fyzické nedostatky je schopen identifikovat a díky vhodně zvoleným pohybovým aktivitám předcházet zhoršování zdravotního stavu vlastního pohybového aparátu. Sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu, přetěžování svalových skupin a celého pohybového aparátu, nedostatečné dýchání atd. - to jsou běžné zdravotní obtíže většiny české pokpulace. 1. Prevence zdraví představy / proklamace vs realita - vstupní testování pohybového aparátu 2. Techniky správného dýchání 3. Správné držení těla - kyfóza, lordóza, skolióza 4. Prevence bolesti krční páteře / kompenzace 5. Prevence bolesti v bederní páteře / kompenzace 6. Rizika sedavého životního stylu - kompenzace práce s PC - péče o zrak 7. Core - posilování středu těla 8. Péče o horní končetiny 9. Péče o dolní končetiny - prevence úrazů z přetížení 10. Aktivace plosky nohy 11. Relaxační a rehabilitační účinky chůze - dynamická chůze, Nordic walking 12. Zdravý životní styl 13. Výstupní testování pohybového aparátu Základními studijními oporami je e - learningový kurz zpracovaný v systému Moodle a základní literatura k předmětu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, E-learning, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát základy fungování těla a způsoby cvičení získané během tělesné výchovy na ZŠ a SŠ |
Odborné dovednosti |
---|
Být schopen využít tělo a svalové dispozice získané při různých sportovních aktivitách během tělesné výchovy na ZŠ a SŠ |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Bc. studium: recognizes the problem, clarifies its essence, divides it into parts |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Identifikovat vlastní svalová oslabení, jejich pravděpodobné příčiny a mít základní představu o jejich eliminaci |
Odborné dovednosti |
---|
Vnímat vlastní svalové disbalance a praktickým cvičením tato oslabení odstraňovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Test, Individuální prezentace, Vzájemné hodnocení studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Earl James. Born to walk. Lotus Publishing. 2020.
-
Earls James. Zrozeni k chůzi. Praha, 2021. ISBN 978-80-271-1749-9.
-
Christian Larsen. Cviky pro zdravé nohy. Nakladatelství Poznání, 2019. ISBN 978-80-87419-86-1.
-
James Nestor. Breath. Penguin Books. 2021.
-
Jitka Machová. Výchova ke zdraví. Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0993-7.
-
Jitka Rákosníková a kolektiv autorů. Jak funguje jídlo. Praha - Euromedia. 2018.
-
Rostislav Václavek, Petra Macháčková. Změň svůj dech a začnou se dít věci. Brno, 2023. ISBN 9788026448556.
|