Předmět: Galerijní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Galerijní pedagogika
Kód předmětu KVK/GP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Galerijní pedagogika (stručný nástin historie a východisek) 2. Galerijní animace (vymezení pojmu, typologie a metodika galerijních animací) 3. Galerijní animace z pohledu pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky (kunsthistorické versus sociálně zážitkové přístupy, pojem zážitek a jeho struktura) 4. Interpretace uměleckého díla (konceptualizace obsahů, denotace, exemplifikace, exprese a imprese) 5. Galerijní animace ve vazbě na Rámcový vzdělávací program (vymezení obsahů a cílů, průřezová témata) 6. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace) 7. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci)

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech;
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století;
objasnit a využívat odborné oborové termíny.
Odborné dovednosti
na bázi pedagogického konstruktivismu aktivizovat návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je;
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury;
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy;
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy;
objasnit problematiku galerijní pedagogiky v domácích i světových kontextech.
Odborné dovednosti
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků;
navrhnout galerijní či muzejní edukační program;
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi;
reflektovat edukační proces realizovaného programu;
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Portfolio,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN ISBN 80-7035-351-.
  • Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená : [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
  • Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
  • Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
  • Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
  • Horáček, Radek. V dialogu s uměním. Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita-Pedagogická fakulta, 1994.
  • Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
  • Šobáňová, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  • Šobáňová, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
  • Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní