Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Galerijní pedagogika (stručný nástin historie a východisek) 2. Galerijní animace (vymezení pojmu, typologie a metodika galerijních animací) 3. Galerijní animace z pohledu pedagogického konstruktivismu a zážitkové pedagogiky (kunsthistorické versus sociálně zážitkové přístupy, pojem zážitek a jeho struktura) 4. Interpretace uměleckého díla (konceptualizace obsahů, denotace, exemplifikace, exprese a imprese) 5. Galerijní animace ve vazbě na Rámcový vzdělávací program (vymezení obsahů a cílů, průřezová témata) 6. Příprava, realizace a dokumentace galerijní animace (struktura přípravného modelu, reflektivní bilance, typy dokumentace) 7. Jak hodnotit galerijní animace (posuzování obsahových jader galerijní animace, navrhování alterací, využití dokumentace v reflexi a evaluaci)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat umělecké dílo v širokých kulturních a společenských kontextech; |
objasnit vývoj uměleckých směrů a proudů s důrazem na 20. a 21. století; |
objasnit a využívat odborné oborové termíny. |
Odborné dovednosti |
---|
na bázi pedagogického konstruktivismu aktivizovat návštěvníky galerie či muzea a podporovat jejich komunikační dovednosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat umělecké obsahy konkrétní výstavy a interpretovat je; |
analyzovat a interpretovat umělecké dílo v kontextu doby a kultury; |
porovnat různá umělecká díla a jejich vyjadřovací prostředky v rámci jedné výstavy; |
charakterizovat tvůrčí záměr kurátora zvolené výstavy; |
objasnit problematiku galerijní pedagogiky v domácích i světových kontextech. |
Odborné dovednosti |
---|
vybrat umělecké dílo v kontextu konkrétní výstavy a navrhnout jeho didaktickou transformaci pro konkrétní věkovou skupinu žáků; |
navrhnout galerijní či muzejní edukační program; |
realizovat a ověřit navržený edukační program v galerijní praxi; |
reflektovat edukační proces realizovaného programu; |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Portfolio, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Programy pro školy a zájmové skupiny ve stálých expozicích Národní galerie v Praze. Praha: Národní galerie v Praze, 2007. ISBN ISBN 80-7035-351-.
-
Brabcová, Alexandra. Brána muzea otevřená : [průvodce na cestě muzea k lidem a lidí do muzea]. Náchod : Juko, 2003. ISBN 80-86213-28-5.
-
Dytrtová, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-424-X.
-
Hooper-Greenhill, Eilean. Museums and Education: Purpose, Pedagogy, Performance. Routledge, UK, 2007. ISBN 978-04-1537-936-6.
-
Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
-
Horáček, Radek. V dialogu s uměním. Metodický materiál určený učitelům výtvarné výchovy a studentům výtvarných oborů středních a vysokých škol. Brno: Masarykova univerzita-Pedagogická fakulta, 1994.
-
Moffat, Hazel, Woollard Vicky. Museum and Gallery Education: A Manual of Good Practice. AltaMira Press, 2000. ISBN 978-07-4250-408-0.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Umění zážitku, zážitek umění. 1. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-066-8.
-
Šobáňová, P. Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
-
Šobáňová, P. Muzejní edukace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012.
-
Zhoř, Igor. Výtvarná výchova v projektech : Pracovní sešit pro gymnázia. Nakladatelství TOBIÁŠ, 1996.
|