Předmět: Rozšiřující malba pro učitele

« Zpět
Název předmětu Rozšiřující malba pro učitele
Kód předmětu KVK/MAR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
Obsah předmětu
Individuální programy po stránce technologické i tématické.Obsah předmětu je směrován na netradiční volnou malířskou tvorbu využívající kombinovaných technik / propojování malby s kresbou,koláže,asambláže, prostorové objekty apod./ Nabízí možnost vyzkoušet si způsoby a pracovní postupy s různými pomocnými materiály /sádra, tmely,plast, textil apod./, ověřit si jejich formální možnosti a obsahové nosnosti . Možné je si vybrat buď volnou malbu nebo ilustraci k zvolené literatuře.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozpoznat rozdíl mezi studijní malbou v předchozích předmětech MA1- 3 a malbou vyjadřující vlastní emocionální stavy;
popsat kombinované techniky malby a příbuzné techniky malbě mozaika, štukolustro, vitráž;
popsat a objasnit tvorbu vybraných autorů současné malířské tvorby;
sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a individuální výstavy významných malířů;
Odborné dovednosti
vyjádřit malbou emocionální stav portrétovaného;
hledat výrazových možností malby a vlastního malířského jazyka;
experimentovat s možnostmi malby a alternativních malířských technik;
zvolit vhodný postup a malířskou techniku ke konkrétnímu námětu;
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby
Odborné dovednosti
vyjadřovat se pomocí barevných kompozičních cvičení, přípravných maleb a volné malířské tvorby;
volit správnou odbornou terminologii;
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci;
uplatnit výrazové možnosti malby a vlastní malířský jazyk;
splnit samostatně zvolený výtvarný úkol;
prokázat kompetence pro samostatnou tvorbu ilustrátora, ilustrátora pro děti, reklamního malíře;
programově se odpoutat od viděného směrem k volnější tvorbě;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • COPPLESTONE TREWIN. Moderní umění,. SNKLU,, 1965.
  • Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
  • Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
  • KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
  • Langer kožený. Malířské povídky. Čs. spis, 1966.
  • Losos, Ludvík. Techniky malby. Vyd. 2. Praha : Aventinum, 1995. ISBN 80-85277-46-8.
  • Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
  • Ochrymčuk. Návštěva mezi obrazy. SPN, 1973.
  • Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
  • Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -