Předmět: Multimediální aplikace ve výuce

« Zpět
Název předmětu Multimediální aplikace ve výuce
Kód předmětu KVK/MAV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Možnosti multimediální podpory výuky oborů umělecké výchovy. 2. Zásady didaktické analýzy učiva oborů umělecké výchovy. 3. Multimediální aplikace v didaktice uměleckých předmětů. 4. Význam a možnosti počítačové prezentace pro formy vzdělávání. 5. Správné zásady tvorby obrazovek - vztah obrazu a textu, videa. 6. Vkládání a využití multimediálních komponent. 7. Animace obrazových elementů v prezentaci a její význam. 8. Zvuk a mluvené slovo v prezentaci. 9. Význam a možnosti audiovize a multimediálních DVD nosičů pro formy vzdělávání. 10. Tvorba menu interaktivního DVD média, estetické hlediska jeho tvorby. 11. Možnosti strukturování prvků DVD média. 12. Hypertext a hypermédia v umělecké výchově a didaktice uměleckých předmětů. 13. Zásady tvorby struktury webových stránek. 14. Konzultace vytvořených projektů.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Skupinová konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní souvislosti oboru studia s problematikou multimédií;
Odborné dovednosti
umět, rozumět a vysvětlit základní pojmy z oblasti informačních technologií;
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat, s textovým editorem;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit možnosti a principy tvorby interaktivních multimediálních aplikací v kontextu výuky;
objasnit metody didaktické analýzy učiva s ohledem na tvorbu elektronických výukových materiálů;
charakterizovat význam počítačových programů a informačních technologií a multimédií pro obor studia;
Odborné dovednosti
zvládat technické dovednosti a počítačové aplikace pro vlastní tvorbu interaktivních a multimediálních prezentací;
navrhnout, připravit a strukturovat výukové materiály multimediálního charakteru;
využívat s výrazové možnosti textových, vizuálních, audiovizuálních a multimediálních sdělení v oboru;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • manuály ke grafickým programům Macromedia Flash, MS PowerPoint, Adobe Photoshop, Adobe Illustrator apod..
  • sborníky INSEA 1995, 2000, 2004, 2006.
  • Holsinger, Erik. Jak pracují multimédia. c 1994. Brno : UNIS publishing, 1995. ISBN 1-56276-208-7.
  • Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
  • Mašek, Jan; Michalík, Petr; Vrbík, Václav. Otevřené technologie ve výuce. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-254-3.
  • Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • Rambousek, Vladimír. Práce s počítačem (1). 1. vyd. Praha : Fortuna, 2003. ISBN 80-7168-873-8.
  • Slavík, Jan. Počítač jako pomocník učitele : efektivní práce s informacemi ve škole. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5.
  • Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
  • Zikmundová, Vladimíra. Kriteria hodnocení estetických kvalit rozhraní učebních materiálů počítačem podporované výuky In: J. KAPOUNOVÁ (ED.) Od programovaného učení k e-learningu. Sborník referátů z konference pořádaného Ostravskou univerzitou a NEWTON College ve Šlapanicích u Brna, s. 181 - 185. Ostrava: OSU a Newton College, 2005.
  • Zikmundová, Vladimíra. Média a obraznost. Výtvarná výchova - roč. 40, č. 4. 2000.
  • Zikmundová, Vladimíra. Multimediální tvorba a současná výtvarná výchova. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu, s. 6 s.-anotace s.52.. Plzeň : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-483-X.
  • Zikmundová, Vladimíra. Nová média a jejich principy v kontextu transformace výukového prostředí předmětu výtvarná výchova. In Rámcové vzdělávací programy a výtvarná výchova, sympozium INSEA 2004 s. 52 - 56. Praha : Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-242-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní