Předmět: Metodika výuky pro výtvarné vzdělání

« Zpět
Název předmětu Metodika výuky pro výtvarné vzdělání
Kód předmětu KVK/MVNV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Didaktika VV (vztah obecné a oborové didaktiky, struktura oborově didaktických faktů a jejich oborově didaktické zkoumání v praxi) 2. Učitel ve VV (typy učitelovy autority, tři dimenze učitelova profesního výkonu: učitelovo pojetí výuky, edukační program, teoretická dimenze - společenství myslí) 3. Žák ve VV (ontogeneze výtvarného projevu dle Piageta, charakteristické znaky dětského výtvarného projevu, typologie výtvarného vyjadřování) 4. Interakce ve výuce (výrazová hra - vymezení a struktura, výukové interakční žánry ve výtvarné výchově) 5. Učební situace (učební úloha - vymezení a struktura, náměty, techniky, způsoby aktivizace obsahu a reflektivní dialog ve výtvarné výchově) 6. Učivo ve VV (typy obsahových transformací, obsahy a cíle RVP pro gymnázia, pro vybrané střední školy a pro základní umělecké školy)

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit základní pojmy a fakta z oblasti dějin umění a výtvarné kultury.
Odborné dovednosti
reflektovat edukační potenciál výtvarných úloh ve skupině.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl;
objasnit jednotlivé didaktické kategorie;
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky";
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace;
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení.
Odborné dovednosti
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu;
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh;
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji;
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy;
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt;
reflektovat výuku výtvarné výchovy ve vztahu k soudobým oborovým parametrům.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Diskuse,
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Slavík, J.; Čapková, D. Reflexe učitelské profese: Dílna, divadlo a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika, 44, 1994, č. 4, s. 377-388.. 1994.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan; Janík, Tomáš. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika ISSN 0031-3815 Roč. 56, č. 2 (2006), s. 2006.
  • Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
  • Štech, S. Mise školy - chránit kulturu i rozvíjet dítě.
  • Vyskočilová, E.; Dvořák, D. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele. In: Školní didaktika. Kalhous, Z.; Obst, O.; a kol.(ed.). Praha, Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní