Vyučující
|
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Problematika přípravy na vyučovací jednotku Vv na určitém stupni a typu školy. 2. Projekt výuky v jedné vyučovací jednotce či v souboru několika propojených jednotek. 3. Problematika rozpracování konceptů do realizační podoby. 4. Organizační zajišťování výuky. "Mikrovýstupy" a jejich reflexe. Předmět Seminář praxe navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Obecná didaktika pro střední školy: v Semináři praxe studenti vyhotovují didaktické přípravy na hodiny VV. V semináři jsou pak tyto přípravy reflektovány a analyzovány z pohledu reflektivní praxe. Pedagogická psychologie A, Pedagogická psychologie pro ZŠ: v tvorbě příprav a následně jejich analýze a reflexi jsou oborově aplikovány poznatky z obou kurzů pedagogické psychologie, tak jak jsou popsány v anotaci. Speciální pedagogika pro učitele SŠ: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze speciální pedagogiky. Reflexe a hodnocení kvality výuky: cílem Semináře praxe je přímo reflexe a hodnocení kvality výuky. Jedná se oborovou aplikaci předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky v reflektivní praxi. Základy psychopatologie pro učitele: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze základů psychopatologie. Materiály, které student získává přímo během souvislé praxe, jsou v tomto předmětu reflektovány, seminář je k tomu účelu specielně navržen a již několik let úspěšně realizován.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Studium textů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit klíčové pojmy a vztahy z oblasti teorie pedagogické a sociální psychologie a obecné a oborové didaktiky; |
popsat a objasnit teorii výtvarného zážitku a jeho reflexi; |
popsat RVP ve vztahu k výtvarné výchově; |
Odborné dovednosti |
---|
navrhovat, realizovat a reflektovat oborové vyučovací jednotky se sledovaným edukačním cílem; |
vytvořit portfolio záznamů z absolvovaných náslechových a výstupových pedagogických praxí; |
Výsledky učení |
---|
připravit, realizovat a reflektovat pedagogické výstupy ve vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy ve vazbě na konkrétní podmínky praxe (škola, třída, vyučující) z psychodidaktického pohledu; |
navrhovat alternativní řešení programu vyučovacích jednotek výtvarné výchovy pro zefektivnění dosahování edukačního cíle; |
koncipovat programy obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy ve vazbě na RVP; |
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe z pohledu psychodidaktiky v pedagogické praxi; |
aplikovat teorie z oblasti psychodidaktiky a pedagogické a sociální psychologie významné pro výtvarnou výchovu; |
transformovat představenou teorii do osobní přímé zkušenosti z pedagogické praxe a konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených mikrokazuistikách z pedagogických praxí klíčové momenty z psychodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BDK Mitteilungen.
-
Kunst+Unterricht.
-
Günther Regel; Frank Schulz; Johannes Kirschenmann. Moderne KUNST. 2014. ISBN 978-31-220-5420-5.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
-
Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
-
Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
-
Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
-
Seydel, Fritz, Kirschenmann, Johannes. Gunter Otto - was war, was bleibt? (Kontext Kunstpädagogik). 2017. ISBN 978-3867361484.
-
Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta. Rada didaktiků. Pedagogická praxe : metodické pokyny.
|