Předmět: Seminář praxe

« Zpět
Název předmětu Seminář praxe
Kód předmětu KVK/PRX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Problematika přípravy na vyučovací jednotku Vv na určitém stupni a typu školy. 2. Projekt výuky v jedné vyučovací jednotce či v souboru několika propojených jednotek. 3. Problematika rozpracování konceptů do realizační podoby. 4. Organizační zajišťování výuky. "Mikrovýstupy" a jejich reflexe. Předmět Seminář praxe navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Obecná didaktika pro střední školy: v Semináři praxe studenti vyhotovují didaktické přípravy na hodiny VV. V semináři jsou pak tyto přípravy reflektovány a analyzovány z pohledu reflektivní praxe. Pedagogická psychologie A, Pedagogická psychologie pro ZŠ: v tvorbě příprav a následně jejich analýze a reflexi jsou oborově aplikovány poznatky z obou kurzů pedagogické psychologie, tak jak jsou popsány v anotaci. Speciální pedagogika pro učitele SŠ: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze speciální pedagogiky. Reflexe a hodnocení kvality výuky: cílem Semináře praxe je přímo reflexe a hodnocení kvality výuky. Jedná se oborovou aplikaci předmětu Reflexe a hodnocení kvality výuky v reflektivní praxi. Základy psychopatologie pro učitele: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze základů psychopatologie. Materiály, které student získává přímo během souvislé praxe, jsou v tomto předmětu reflektovány, seminář je k tomu účelu specielně navržen a již několik let úspěšně realizován.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Studium textů
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit klíčové pojmy a vztahy z oblasti teorie pedagogické a sociální psychologie a obecné a oborové didaktiky;
popsat a objasnit teorii výtvarného zážitku a jeho reflexi;
popsat RVP ve vztahu k výtvarné výchově;
Odborné dovednosti
navrhovat, realizovat a reflektovat oborové vyučovací jednotky se sledovaným edukačním cílem;
vytvořit portfolio záznamů z absolvovaných náslechových a výstupových pedagogických praxí;
Výsledky učení
připravit, realizovat a reflektovat pedagogické výstupy ve vyučovacích jednotkách výtvarné výchovy ve vazbě na konkrétní podmínky praxe (škola, třída, vyučující) z psychodidaktického pohledu;
navrhovat alternativní řešení programu vyučovacích jednotek výtvarné výchovy pro zefektivnění dosahování edukačního cíle;
koncipovat programy obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy ve vazbě na RVP;
verbalizovat a písemně formulovat závěry reflexe a sebereflexe z pohledu psychodidaktiky v pedagogické praxi;
aplikovat teorie z oblasti psychodidaktiky a pedagogické a sociální psychologie významné pro výtvarnou výchovu;
transformovat představenou teorii do osobní přímé zkušenosti z pedagogické praxe a konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům;
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených mikrokazuistikách z pedagogických praxí klíčové momenty z psychodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Písemná zkouška,
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • BDK Mitteilungen.
  • Kunst+Unterricht.
  • Günther Regel; Frank Schulz; Johannes Kirschenmann. Moderne KUNST. 2014. ISBN 978-31-220-5420-5.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. [Díl] II.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Hazuková, Helena; Šamšula, Pavel. Didaktika výtvarné výchovy I / Helena Hazuková, Pavel Šamšula. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-237-7.
  • Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
  • Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
  • Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
  • Seydel, Fritz, Kirschenmann, Johannes. Gunter Otto - was war, was bleibt? (Kontext Kunstpädagogik). 2017. ISBN 978-3867361484.
  • Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta. Rada didaktiků. Pedagogická praxe : metodické pokyny.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní