Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata výuky: 1. Vzdělávací obsah ve VV (obsahová struktura ve výuce - tematická, konceptová a kompetenční vrstva výuky, abstrakční zdvihy a obsahové transformace při výstavbě učebních úloh ve výtvarné výchově) 2. Estetické a umělecké stránky učiva (estetická a umělecká hodnota - výklad a demonstrace v umělecké praxi, základní estetická kritéria hodnocení, indikátory tvořivosti a expresivity) 3. Konceptualizace námětu a vzdělávací motiv (koncept a prekoncept jako jednotky poznávání, neúplná a úplná konceptualizace námětu, reflektivní dialog a vzdělávací motiv) 4. Dimenze výrazové hry (výrazová hra - vymezení a struktura, dimenze výrazové hry a tvůrčí činnosti ve výtvarné výchově) 5. Dynamika vztahů námětu, výtvarných postupů a úkolu (důraz - vymezení a kontext, taxonomie oborově didaktických důrazů a možností hodnocení v jednotlivých dimenzích výrazové hry) 6. Projektování výuky ve VV (výtvarná etuda, experiment, tematická řada a projekt ve výtvarné výchově) Předmět Projektování a řízení výuky navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Speciální pedagogika pro učitele SŠ: V rámci výkladu ontogeneze kognitivních funkcí (Piaget, Inhelder) jsou studenti seznámeni s případy specifických poruch vývoje a jejich dopadu na dětský výtvarný projev. Obecná didaktika pro střední školy: Předmět Projektování a řízení výuky rozvíjí poznávání vztahů učivo (obsah)- žák tvůrce/žák vnímatel- učitel na podkladě tří základních tvůrčích činností uvedených v RVP: rozvoj smyslové citlivosti, ověřování komunikačních účinků, uplatňování subjektivity. Studenti se dále učí vybírat a aplikovat vhodné formy a způsoby hodnocení žáka s ohledem na specifika expresivně tvořivého oboru. Pedagogická psychologie A: Pro reflexi výuky jsou studenti seznamováni s přípravou reflektivního dialogu. Učí se jej navrhovat jako nástroj sociokognitivního konfliktu za účelem konceptualizace obsahů. Pedagogická psychologie pro ZŠ: Návaznost existuje v okruhu - Psychologické aspekty tvořivosti žáků, obecné poznatky jsou konkretizovány pro oblast výtvarné tvořivosti. V oředmětu je prováděna reflexe výstupové praxe rozvíjením poznávání vztahů 1/učivo (obsah)- 2/žák tvůrce/žák vnímatel- 3/učitel v kontextu RVP a Schönovy koncepce reflektivního praktika).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 45 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat různá pojetí výuky ve výtvarné výchově; |
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu. |
Odborné dovednosti |
---|
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu; |
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a objasnit principy projektování výuky ve výtvarné výchově; |
charakterizovat základní kurikulární dokumenty ve výtvarné výchově; |
charakterizovat vzdělávací obsahy výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy a základní kurikulární dokumenty. |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarný úkol na základě didaktických kategorií; |
koncipovat program vyučovacích jednotek výtvarné výchovy na základě cílů stanovených základními kurikulárními dokumenty; |
koncipovat programy funkčně a obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy; |
zohlednit vývojové charakteristiky cílové skupiny žáků při koncipování programu vyučovací jednotky. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Addison, Nicholas. Debates in art and design education. 2013. ISBN 978-0-415-61887-8.
-
Allen Felicity. Education (Documents of Contemporary Art). 2011. ISBN 9780854881925.
-
Ed. by Mateus-Berr, Ruth / Götsch, Michaela. Perspectives on Art Education: Perspectives on Art Education. 2015. ISBN 978-0-41-561887-8.
-
Efland, Arthur D.. A history of art education. 1990. ISBN 0-8077-2977-9.
-
HAZUKOVÁ, H. UK - Pedagogická fakulta, Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II., Praha , 1995.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Hickman Richard. Art education 11 - 18. 2004. ISBN 9780826472014.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kircher, Constanze. Kunst unterrichten. 2017. ISBN 978-3-7800-4828-8.
-
Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
-
Mason, Rachel. International dialogues about visual culture, education and art. 2008. ISBN 978-1-84150-167-3.
-
Mateus-Berr, Ruth. Perspectives on art education. 2015. ISBN 978-3-11-044078-2.
-
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
-
O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
-
Regel, Gunther,2012. Moderne Kunst. 2012. ISBN 978-3-12-205420-5.
-
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
-
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
-
Seydel, Fritz. Gunter Otto - was war, was bleibt? /. 2017. ISBN 978-3-86736-148-4.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
|