Předmět: Projektování a řízení výuky

« Zpět
Název předmětu Projektování a řízení výuky
Kód předmětu KVK/PŘV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata výuky: 1. Vzdělávací obsah ve VV (obsahová struktura ve výuce - tematická, konceptová a kompetenční vrstva výuky, abstrakční zdvihy a obsahové transformace při výstavbě učebních úloh ve výtvarné výchově) 2. Estetické a umělecké stránky učiva (estetická a umělecká hodnota - výklad a demonstrace v umělecké praxi, základní estetická kritéria hodnocení, indikátory tvořivosti a expresivity) 3. Konceptualizace námětu a vzdělávací motiv (koncept a prekoncept jako jednotky poznávání, neúplná a úplná konceptualizace námětu, reflektivní dialog a vzdělávací motiv) 4. Dimenze výrazové hry (výrazová hra - vymezení a struktura, dimenze výrazové hry a tvůrčí činnosti ve výtvarné výchově) 5. Dynamika vztahů námětu, výtvarných postupů a úkolu (důraz - vymezení a kontext, taxonomie oborově didaktických důrazů a možností hodnocení v jednotlivých dimenzích výrazové hry) 6. Projektování výuky ve VV (výtvarná etuda, experiment, tematická řada a projekt ve výtvarné výchově) Předmět Projektování a řízení výuky navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Speciální pedagogika pro učitele SŠ: V rámci výkladu ontogeneze kognitivních funkcí (Piaget, Inhelder) jsou studenti seznámeni s případy specifických poruch vývoje a jejich dopadu na dětský výtvarný projev. Obecná didaktika pro střední školy: Předmět Projektování a řízení výuky rozvíjí poznávání vztahů učivo (obsah)- žák tvůrce/žák vnímatel- učitel na podkladě tří základních tvůrčích činností uvedených v RVP: rozvoj smyslové citlivosti, ověřování komunikačních účinků, uplatňování subjektivity. Studenti se dále učí vybírat a aplikovat vhodné formy a způsoby hodnocení žáka s ohledem na specifika expresivně tvořivého oboru. Pedagogická psychologie A: Pro reflexi výuky jsou studenti seznamováni s přípravou reflektivního dialogu. Učí se jej navrhovat jako nástroj sociokognitivního konfliktu za účelem konceptualizace obsahů. Pedagogická psychologie pro ZŠ: Návaznost existuje v okruhu - Psychologické aspekty tvořivosti žáků, obecné poznatky jsou konkretizovány pro oblast výtvarné tvořivosti. V oředmětu je prováděna reflexe výstupové praxe rozvíjením poznávání vztahů 1/učivo (obsah)- 2/žák tvůrce/žák vnímatel- 3/učitel v kontextu RVP a Schönovy koncepce reflektivního praktika).

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 45 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat různá pojetí výuky ve výtvarné výchově;
popsat a objasnit specifika dětského výtvarného projevu.
Odborné dovednosti
koncipovat program vyučovací jednotky výtvarné výchovy s ohledem na kontext cílů předmětu;
analyzovat a interpretovat dětskou výtvarnou práci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a objasnit principy projektování výuky ve výtvarné výchově;
charakterizovat základní kurikulární dokumenty ve výtvarné výchově;
charakterizovat vzdělávací obsahy výtvarné výchovy ve vazbě na současné koncepce výtvarné výchovy a základní kurikulární dokumenty.
Odborné dovednosti
navrhnout, připravit a strukturovat výtvarný úkol na základě didaktických kategorií;
koncipovat program vyučovacích jednotek výtvarné výchovy na základě cílů stanovených základními kurikulárními dokumenty;
koncipovat programy funkčně a obsahově propojených vyučovacích jednotek výtvarné výchovy;
zohlednit vývojové charakteristiky cílové skupiny žáků při koncipování programu vyučovací jednotky.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Addison, Nicholas. Debates in art and design education. 2013. ISBN 978-0-415-61887-8.
  • Allen Felicity. Education (Documents of Contemporary Art). 2011. ISBN 9780854881925.
  • Ed. by Mateus-Berr, Ruth / Götsch, Michaela. Perspectives on Art Education: Perspectives on Art Education. 2015. ISBN 978-0-41-561887-8.
  • Efland, Arthur D.. A history of art education. 1990. ISBN 0-8077-2977-9.
  • HAZUKOVÁ, H. UK - Pedagogická fakulta, Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově II., Praha , 1995.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Hickman Richard. Art education 11 - 18. 2004. ISBN 9780826472014.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kircher, Constanze. Kunst unterrichten. 2017. ISBN 978-3-7800-4828-8.
  • Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
  • Mason, Rachel. International dialogues about visual culture, education and art. 2008. ISBN 978-1-84150-167-3.
  • Mateus-Berr, Ruth. Perspectives on art education. 2015. ISBN 978-3-11-044078-2.
  • Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu : eseje o verbální a vizuální reprezentaci. 2016. ISBN 978-80-246-3202-5.
  • O'DOHERTY, Brian. Uvnitř bílé krychle: ideologie galerijního prostoru. Praha: tranzit.cz. Navigace, 2014. ISBN 978-80-87259-30-6.
  • Regel, Gunther,2012. Moderne Kunst. 2012. ISBN 978-3-12-205420-5.
  • ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově, Praha Sarah, 1997.
  • Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
  • Roeselová, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
  • Seydel, Fritz. Gunter Otto - was war, was bleibt? /. 2017. ISBN 978-3-86736-148-4.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavíková, Vladimíra; Hazuková, Helena; Slavík, Jan. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní