Předmět: Receptivní činnosti v mediální výchově

« Zpět
Název předmětu Receptivní činnosti v mediální výchově
Kód předmětu KVK/RCMED
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Struktura, možnosti a praxe mediální výchovy. 2. Metody analýzy médiálních sdělení a receptivní činnosti žáka. 3. Problémy interpretace a kritické recepce mediálních sdělení. 4. Otázky metodiky vedení receptivních činností ve škole 5. Obrazová analýza. 6. Obsahová analýza. 7. Tištěná média. 8. Vizuální audiovizuální média. 9. Interaktivní hypermédia. 10. Internet a jeho služby. 11. Publikum a jeho zvláštnosti. 12. Receptivní činnosti - příklady jejich implementace do školního kurikula. 13. Otázky aplikace receptivních činností v občanské, jazykové, multikulturní, umělecké a kulturní výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Studium textů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 8 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady;
Odborné dovednosti
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory;
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit význam a možnosti receptivních činností v mediální výchově a pedagogice;
objasnit metody mediální analýzy;
popsat možnosti interpretace vybraných vizuálních a audiovizuálních mediálních komunikátů;
Odborné dovednosti
aplikovat principy sémiotické a multimodální analýzy;
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení;
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní činnosti podle charakteru mediálního komunikátu;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bělohradská, J. Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu.. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
  • ČAPV. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
  • Mičienka, M.; Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele.. Praha: Partners Czech, 2006.
  • Plaňava, Ivo,; Pilát, Milan. Děti, mládež a rodiny v období transformace : sborník prezentací na sympoziu pořádaném ve dnech 19.-21. září 2002 Fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity Brno. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-86598-36-5.
  • Roth, J. Mediální výchova v Čechách. Praha - Tutor, 2007.
  • RVP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2004.
  • Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
  • Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-567-X.
  • Vybíral, Z. Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M. (Eds.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister&Principal, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní