Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Struktura, možnosti a praxe mediální výchovy. 2. Metody analýzy médiálních sdělení a receptivní činnosti žáka. 3. Problémy interpretace a kritické recepce mediálních sdělení. 4. Otázky metodiky vedení receptivních činností ve škole 5. Obrazová analýza. 6. Obsahová analýza. 7. Tištěná média. 8. Vizuální audiovizuální média. 9. Interaktivní hypermédia. 10. Internet a jeho služby. 11. Publikum a jeho zvláštnosti. 12. Receptivní činnosti - příklady jejich implementace do školního kurikula. 13. Otázky aplikace receptivních činností v občanské, jazykové, multikulturní, umělecké a kulturní výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 8 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady; |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat ve skupině, operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit význam a možnosti receptivních činností v mediální výchově a pedagogice; |
objasnit metody mediální analýzy; |
popsat možnosti interpretace vybraných vizuálních a audiovizuálních mediálních komunikátů; |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat principy sémiotické a multimodální analýzy; |
experimentovat s výrazovými možnostmi vizuálních a audiovizuálních sdělení; |
navrhnout, připravit a strukturovat receptivní činnosti podle charakteru mediálního komunikátu; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bělohradská, J. Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. In Sborník z konference ČAPV Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu.. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
ČAPV. Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň: ČAPV, FPE ZČU, 2006.
-
Mičienka, M.; Jirák, J. a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele.. Praha: Partners Czech, 2006.
-
Plaňava, Ivo,; Pilát, Milan. Děti, mládež a rodiny v období transformace : sborník prezentací na sympoziu pořádaném ve dnech 19.-21. září 2002 Fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity Brno. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-86598-36-5.
-
Roth, J. Mediální výchova v Čechách. Praha - Tutor, 2007.
-
RVP. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.. Praha: MŠMT ČR, 2004.
-
Šmahel, David. Psychologie a internet : děti dospělými, dospělí dětmi. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-360-1.
-
Šmíd, Milan. Úvod a texty ke studiu masových médií : Skripta pro posl. fak. sociálních věd. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-567-X.
-
Vybíral, Z. Výzkum disinhibice u mladých uživatelů chatu. In Plaňava, I., Pilát, M. (Eds.). Děti, mládež a rodiny v období transformace. Brno: Barrister&Principal, 2002.
|