Vyučující
|
-
Kovář Ivo, Prof. Dr.
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
-
Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Normativní a kreativní pojetí VV (vzdělávací paradox ve výtvarné výchově, esteticko-normativní a kreativně pojetí výuky výtvarné výchovy vymezení a kontext) 2. Pedagogické dílo (výklad pojmu pedagogické dílo, možnosti jeho obsahového zachycení a strukturace (reflektivní bilance, diagram, problematika alterací pedagogického díla) 3. Interpretace ve VV (interpretace v pedagogickém díle a interpretace pedagogického díla, meze a nezastupitelnost interpretace v oborové didaktice výtvarné výchovy, napětí mezi sémantickou a metakritickou interpretací) 4. Reflektivní kompetence učitele VV (výklad a strukturace reflektivní kompetence, Schönova a Korthagenova koncepce reflektivní praxe) 5. Reflexe ve VV (historie žánru reflexe ve výuce výtvarné výchovy v ČR, typy reflektivní praxe: reflexe v akci a po akci, technická reflexe, poradní reflexe, kritická reflexe, osobní reflexe) 6. Evaluace ve VV (výklad pojmů evaluace a hodnocení, kritérium hodnocení a jeho struktura, základní kritéria hodnocení ve výtvarné výchově, nehodnotící hodnocení) 7. Analýza videozáznamu hodiny (přístupy ilustrace dobré praxe, rozboru prototypické situace, intervenčního přístupu využití videozáznamů výuky) Předmět Reflexe a evaluace navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Reflexe a hodnocení kvality výuky: Oba předměty mají identická teoretická východiska obsahový přístup a tedy obsahovou strukturu pedagogického díla, metodiku 3A a Konceptovou analýzu jako nástroje popisu výuky, její reflexe, evaluace, navrhování a zvažování zlepšování alterací. Předmět Reflexe a evaluace výuky obecné poznatky a postupy operacionalizuje pro reálné situace (zachycené videozáznamem) ve výtvarné výchově. Předmět předchází vstupu do souvislé praxe a studenta vybavuje specifickými dovednostmi a předpoklady pro aplikaci konceptové analýzy jako nástroje popisu výuky, její reflexe, evaluace, navrhování a zvažování zlepšujících alterací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl; |
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu; |
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh; |
objasnit jednotlivé didaktické kategorie; |
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt; |
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky"; |
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace; |
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení. |
Odborné dovednosti |
---|
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji; |
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy; |
vyhotovit reflektivní bilanci hodiny; |
reflektovat své umělecko-pedagogické působení. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit význam reflexe a evaluace pro vlastní budoucí pedagogické působení; |
vysvětlit význam akčního výzkumu pro výtvarně-pedagogickou praxi; |
analyzovat a vysvětlit pojmy profesní kompetence učitele výtvarné výchovy a objasnit jejich obsah. |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat a interpretovat vlastní výtvarně-pedagogickou praxi; |
zaznamenat a analyzovat výukovou situaci a navrhnout zlepšení ve vztahu k rozhodování učitele; |
systematicky zaznamenat na základě hodnotících kritérií vyučovací proces; |
identifikovat klíčové situace výuky ve vztahu ke kategorii učitelova rozhodování; |
operacionalizovat a naplňovat očekávané výstupy RVP ZV a G; |
analyzovat videozáznam vzdělávacího procesu jako umělecko-pedagogické dílo a popsat význam jednotlivých situací vzhledem k celku díla s oporou v analýze dokumentace výuky; |
formulovat vlastní pojetí výuky (subjektivní teorii) s oporou v dokumentaci vzdělávacího procesu. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BDK Mitteilungen.
-
Kunst+Unterricht.
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Günther Regel; Frank Schulz; Johannes Kirschenmann. Moderne KUNST. 2014. ISBN 978-31-220-5420-5.
-
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
-
Janík, Tomáš; Miková, Marcela. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
-
Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
-
Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
-
Nezvalová, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0208-4.
-
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Seydel, Fritz, Kirschenmann, Johannes. Gunter Otto - was war, was bleibt? (Kontext Kunstpädagogik). 2017. ISBN 978-3867361484.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Slavík, Jan. Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. IN: Vývoj českých oborových didaktik v poslední dekádě 20. století. Praha UK - PF, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
-
Slavík, Jan. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově. Pedagogika, 1994, 44, č. 2, s. 119 - 128.. 1994.
-
Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.
|