Předmět: Reflexe a evaluace

« Zpět
Název předmětu Reflexe a evaluace
Kód předmětu KVK/REEV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovář Ivo, Prof. Dr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Šedivá Vladislava, PhDr. Ph.D.
  • Heringová Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Normativní a kreativní pojetí VV (vzdělávací paradox ve výtvarné výchově, esteticko-normativní a kreativně pojetí výuky výtvarné výchovy vymezení a kontext) 2. Pedagogické dílo (výklad pojmu pedagogické dílo, možnosti jeho obsahového zachycení a strukturace (reflektivní bilance, diagram, problematika alterací pedagogického díla) 3. Interpretace ve VV (interpretace v pedagogickém díle a interpretace pedagogického díla, meze a nezastupitelnost interpretace v oborové didaktice výtvarné výchovy, napětí mezi sémantickou a metakritickou interpretací) 4. Reflektivní kompetence učitele VV (výklad a strukturace reflektivní kompetence, Schönova a Korthagenova koncepce reflektivní praxe) 5. Reflexe ve VV (historie žánru reflexe ve výuce výtvarné výchovy v ČR, typy reflektivní praxe: reflexe v akci a po akci, technická reflexe, poradní reflexe, kritická reflexe, osobní reflexe) 6. Evaluace ve VV (výklad pojmů evaluace a hodnocení, kritérium hodnocení a jeho struktura, základní kritéria hodnocení ve výtvarné výchově, nehodnotící hodnocení) 7. Analýza videozáznamu hodiny (přístupy ilustrace dobré praxe, rozboru prototypické situace, intervenčního přístupu využití videozáznamů výuky) Předmět Reflexe a evaluace navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Reflexe a hodnocení kvality výuky: Oba předměty mají identická teoretická východiska obsahový přístup a tedy obsahovou strukturu pedagogického díla, metodiku 3A a Konceptovou analýzu jako nástroje popisu výuky, její reflexe, evaluace, navrhování a zvažování zlepšování alterací. Předmět Reflexe a evaluace výuky obecné poznatky a postupy operacionalizuje pro reálné situace (zachycené videozáznamem) ve výtvarné výchově. Předmět předchází vstupu do souvislé praxe a studenta vybavuje specifickými dovednostmi a předpoklady pro aplikaci konceptové analýzy jako nástroje popisu výuky, její reflexe, evaluace, navrhování a zvažování zlepšujících alterací.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
objasnit koncepty zvolených děl uměleckých děl;
transformovat umělecký obsah do výtvarného úkolu;
transformovat rámcový vzdělávací program do školního vzdělávacího programu i výtvarných úloh;
objasnit jednotlivé didaktické kategorie;
navrhnout výtvarnou či tematickou řadu i výtvarný projekt;
objasnit pojem "učitelovo pojetí výuky";
rozpoznávat fáze vývoje dětského výtvarného vyjadřování na základě obrazové dokumentace;
pojmenovat vazby mezi vývojem dětského výtvarného vyjadřování a vývojem dětského myšlení.
Odborné dovednosti
připravit v rámci didaktické struktury vyučovací jednotku a realizovat ji;
připravit výtvarný úkol vzhledem k věku žáků a typu školy;
vyhotovit reflektivní bilanci hodiny;
reflektovat své umělecko-pedagogické působení.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit význam reflexe a evaluace pro vlastní budoucí pedagogické působení;
vysvětlit význam akčního výzkumu pro výtvarně-pedagogickou praxi;
analyzovat a vysvětlit pojmy profesní kompetence učitele výtvarné výchovy a objasnit jejich obsah.
Odborné dovednosti
reflektovat a interpretovat vlastní výtvarně-pedagogickou praxi;
zaznamenat a analyzovat výukovou situaci a navrhnout zlepšení ve vztahu k rozhodování učitele;
systematicky zaznamenat na základě hodnotících kritérií vyučovací proces;
identifikovat klíčové situace výuky ve vztahu ke kategorii učitelova rozhodování;
operacionalizovat a naplňovat očekávané výstupy RVP ZV a G;
analyzovat videozáznam vzdělávacího procesu jako umělecko-pedagogické dílo a popsat význam jednotlivých situací vzhledem k celku díla s oporou v analýze dokumentace výuky;
formulovat vlastní pojetí výuky (subjektivní teorii) s oporou v dokumentaci vzdělávacího procesu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Skupinová konzultace,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • BDK Mitteilungen.
  • Kunst+Unterricht.
  • Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
  • Günther Regel; Frank Schulz; Johannes Kirschenmann. Moderne KUNST. 2014. ISBN 978-31-220-5420-5.
  • Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
  • Herschbach, Markus. Grenzüberschreitende Projekte. 2015. ISBN 978-3732363490.
  • Janík, Tomáš; Miková, Marcela. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kirchner, Constanze; Kirschenmann, Johannes. Kunst unterrichten. Didaktische Grundlagen und schülerorientierte Vermittlung. Seelze: Klett - Kallmeyer, 2015.
  • Lutz-Sterzenbach, Barbara. Zeichnen als Erkenntnis. 2014. ISBN 978-3-86736-432-4.
  • Mayer, Stefan. Unsichtbare Kunst und ihre didaktischen Perspektiven (Kontext Kunstpädagogik). 2011. ISBN 978-3867361316.
  • Nezvalová, Danuše. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN 80-244-0208-4.
  • Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
  • Seydel, Fritz, Kirschenmann, Johannes. Gunter Otto - was war, was bleibt? (Kontext Kunstpädagogik). 2017. ISBN 978-3867361484.
  • SLAVÍK, J., WAWROSZ, P. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Slavík, Jan. Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. IN: Vývoj českých oborových didaktik v poslední dekádě 20. století. Praha UK - PF, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
  • Slavík, Jan. Problém chyby v tvořivě výrazové výchově. Pedagogika, 1994, 44, č. 2, s. 119 - 128.. 1994.
  • Slavík, Jan. Zamyšlení nad vzdělávacím programem z hlediska učitelské autority : Učitel výtvarné výchovy - úředník, šaman, profesionál?? Výtvarná výchova, 2005, roč. 45, č. 3-4, s. 21-23.. 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní