Vyučující
|
-
Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
-
Rajchl Milan, MgA. Mgr.
-
Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
-
Vaibar Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je umožnit posluchačům skrze vlastní tvorbu pochopit malířskou revoluci, kterou nastolil ve svém díle Paul Cézanne. Seznámí se s prostředky, jimiž Cézannova malba otevřela dveře ke vzniku umění moderny. V průběhu kurzu posluchači se také prostřednictvím vlastní malby naučí tvorbu moderny s důrazem na nefigurativní malbu analyzovat. Kurz posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám. Cílem předmětu je také představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění. Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozpoznat rozdíl mezi studijní malbou v předchozích předmětech MA1- 3 a malbou vyjadřující vlastní emocionální stavy; |
charakterizovat tvorbu některých autorů současné malby; |
Odborné dovednosti |
---|
vyjádřit malbou emocionální stav; |
zkoumat výrazové možnosti malby a utvářet vlastní malířský jazyk; |
experimentovat s možnostmi malby a alternativních malířských technik; |
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu námětu; |
sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a hledat si svůj osobitý výraz; |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
Odborné dovednosti |
---|
prokázat dovednost širší výtvarné vybavenosti pro jiné přístupy a variace v dalších výtvarných disciplínách; |
programově se odpoutat od viděného směrem k volnější malířské tvorbě; |
uplatňovat výrazové možnosti malby a vlastní malířský jazyk; |
splnit samostatně zvolený výtvarný úkol s důrazem na vlastní přínos; |
prokázat kompetence pro samostatnou tvorbu klasického ilustrátora, ilustrátora pro děti, malíře; umělecky se vyjadřovat pomocí volné malířské tvorby; |
volit správnou odbornou terminologii; |
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Výstupní projekt, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
CÉZANNE, P. Číst přírodu. Praha, Arbor vitae, 2000.
-
Cézanne Paul. Listy.
-
COPPLESTONE TREWIN. Moderní umění,. SNKLU,, 1965.
-
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.
-
Padrta, Jiří; Lamač, Miroslav; Motlová, Milada. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907 - 1917 : Teorie, kritika, polemika. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0404-3.
-
Tomáš Brabec. Martin Salcman. ZCU Plzeň.
-
VANČÁT, J. Myšlení barvou. Salcmanův pedagogický odkza české malbě. In: (ed.) Brabec, T., Martin Salcman 1896 - 1979., s. 59 - 66.. Plzeň , Západočeská galerie Plzeň, 2009.
|