|
Vyučující
|
-
Vítovec Lukáš, prof. akad. mal.
-
Palek Pavel, MgA. Mgr.
-
Fric Tomáš, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Žitek Luboš, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je umožnit posluchačům skrze vlastní tvorbu pochopit malířskou revoluci, kterou nastolil ve svém díle Paul Cézanne. Seznámí se s prostředky, jimiž Cézannova malba otevřela dveře ke vzniku umění moderny. V průběhu kurzu posluchači se také prostřednictvím vlastní malby naučí tvorbu moderny s důrazem na nefigurativní malbu analyzovat. Kurz posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám. Cílem předmětu je také představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění. Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozpoznat rozdíl mezi studijní malbou v předchozích předmětech MA1- 3 a malbou vyjadřující vlastní emocionální stavy; |
| charakterizovat tvorbu některých autorů současné malby; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyjádřit malbou emocionální stav; |
| zkoumat výrazové možnosti malby a utvářet vlastní malířský jazyk; |
| experimentovat s možnostmi malby a alternativních malířských technik; |
| zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu námětu; |
| sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a hledat si svůj osobitý výraz; |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| objasnit odbornou terminologii v oblasti malby; |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prokázat dovednost širší výtvarné vybavenosti pro jiné přístupy a variace v dalších výtvarných disciplínách; |
| programově se odpoutat od viděného směrem k volnější malířské tvorbě; |
| uplatňovat výrazové možnosti malby a vlastní malířský jazyk; |
| splnit samostatně zvolený výtvarný úkol s důrazem na vlastní přínos; |
| prokázat kompetence pro samostatnou tvorbu klasického ilustrátora, ilustrátora pro děti, malíře; umělecky se vyjadřovat pomocí volné malířské tvorby; |
| volit správnou odbornou terminologii; |
| kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci; |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Individuální konzultace, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Seminární práce, |
| Portfolio, |
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
CÉZANNE, P. Číst přírodu. Praha, Arbor vitae, 2000.
-
Cézanne Paul. Listy.
-
COPPLESTONE TREWIN. Moderní umění,. SNKLU,, 1965.
-
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
-
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.
-
Padrta, Jiří; Lamač, Miroslav; Motlová, Milada. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907 - 1917 : Teorie, kritika, polemika. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0404-3.
-
Tomáš Brabec. Martin Salcman. ZCU Plzeň.
-
VANČÁT, J. Myšlení barvou. Salcmanův pedagogický odkza české malbě. In: (ed.) Brabec, T., Martin Salcman 1896 - 1979., s. 59 - 66.. Plzeň , Západočeská galerie Plzeň, 2009.
|