Předmět: Specializace v malbě pro učitele

« Zpět
Název předmětu Specializace v malbě pro učitele
Kód předmětu KVK/SMA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dušek Břetislav, Prof. akad. mal.
  • Rajchl Milan, MgA. Mgr.
  • Schuster Václav, Prof. akad. sochař dr. h. c.
  • Vaibar Marek, Mgr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je umožnit posluchačům skrze vlastní tvorbu pochopit malířskou revoluci, kterou nastolil ve svém díle Paul Cézanne. Seznámí se s prostředky, jimiž Cézannova malba otevřela dveře ke vzniku umění moderny. V průběhu kurzu posluchači se také prostřednictvím vlastní malby naučí tvorbu moderny s důrazem na nefigurativní malbu analyzovat. Kurz posluchačům dává možnost sestavit vlastní racionální metodiku výuky malby, alternativní k dosud uplatňovaným klasickým metodám. Cílem předmětu je také představit malbu jako vyjadřovací prostředek, orientovat se na kompozici, barvu, tvar. Obsah předmětu směřuje k porozumění malbě v kontextech vybraných otázek vizuální kultury, vybraných epoch či konkrétních artefaktů výtvarného umění. Studenti zpracovávají individuální projekty v malbě po stránce technologické i tematické. V tvůrčím procesu přistupují k technologickým experimentům. Student uplatňuje dříve nabyté zkušenosti v oboru studijní i volné malby, v souladu s obsahem dokáže uplatnit složitější kompoziční a originální řemeslné postupy, dovede vytvořit kompaktní soubor, ucelený v technice i výtvarném výrazu a adekvátně ho prezentovat. Jako zdroj inspirace užívá různorodé techniky a obsahy malby v moderním a postmoderním umění. Student teoreticky nahlíží a reflektuje postup práce, námětové variace a posuny s oporou v kunsthistorických kontextech.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozpoznat rozdíl mezi studijní malbou v předchozích předmětech MA1- 3 a malbou vyjadřující vlastní emocionální stavy;
charakterizovat tvorbu některých autorů současné malby;
Odborné dovednosti
vyjádřit malbou emocionální stav;
zkoumat výrazové možnosti malby a utvářet vlastní malířský jazyk;
experimentovat s možnostmi malby a alternativních malířských technik;
zvolit vhodnou malířskou techniku ke konkrétnímu námětu;
sledovat významné mezinárodní přehlídky malby a hledat si svůj osobitý výraz;
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit odbornou terminologii v oblasti malby;
Odborné dovednosti
prokázat dovednost širší výtvarné vybavenosti pro jiné přístupy a variace v dalších výtvarných disciplínách;
programově se odpoutat od viděného směrem k volnější malířské tvorbě;
uplatňovat výrazové možnosti malby a vlastní malířský jazyk;
splnit samostatně zvolený výtvarný úkol s důrazem na vlastní přínos;
prokázat kompetence pro samostatnou tvorbu klasického ilustrátora, ilustrátora pro děti, malíře; umělecky se vyjadřovat pomocí volné malířské tvorby;
volit správnou odbornou terminologii;
kriticky hodnotit vlastní výtvarnou práci;
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Výstupní projekt,
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • CÉZANNE, P. Číst přírodu. Praha, Arbor vitae, 2000.
  • Cézanne Paul. Listy.
  • COPPLESTONE TREWIN. Moderní umění,. SNKLU,, 1965.
  • Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
  • KUPKA F. Tvoření v umění výtvarném. Lynton: Umění 19.
  • Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů : od Cézanna po Dalího. 4., přeprac. vyd. Praha : Odeon, 1989. ISBN 80-207-0087-0.
  • Padrta, Jiří; Lamač, Miroslav; Motlová, Milada. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907 - 1917 : Teorie, kritika, polemika. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0404-3.
  • Tomáš Brabec. Martin Salcman. ZCU Plzeň.
  • VANČÁT, J. Myšlení barvou. Salcmanův pedagogický odkza české malbě. In: (ed.) Brabec, T., Martin Salcman 1896 - 1979., s. 59 - 66.. Plzeň , Západočeská galerie Plzeň, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -