|
Vyučující
|
-
Fric Tomáš, prof. akad. soch. dr. h. c.
-
Böhm Ivan, doc. PaedDr. CSc.
-
Černoušek Zdeněk, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Rada Václav, prof. Dr.
-
Tryml Kamil, doc. PhDr. Ph.D.
-
Žitek Luboš, Mgr.
-
Fejtková Alžběta, Mgr.
-
Lahutsina Marina, PhDr. Ph.D.
-
Tykvart Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Korseltová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Palek Pavel, MgA. Mgr.
-
Brunátová Ladislava, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah státní zkoušky je validní a okolnostem zkoušky přiměřenou reprezentací obsahu celého studia v oboru Vizuální kultura se zaměřením na vzdělávání. Důraz je kladen na hlavní obsahové složky, strukturní souvislosti a principy v rámci programu a oboru s oporou ve znalosti odborné terminologie a s použitím příkladů z aplikační oblasti. Tematické okruhy ústní zkoušky pro obor Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy: 1. Didaktika výtvarné výchovy. 2. Historie vizuální kultury a výtvarného umění pro výchovu uměním. 3. Výtvarná výchova v mezioborových souvislostech.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Prezentace práce studentů
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| prokázat znalosti potřebné k řešení odborných otázek daného oboru v požadovaném rozsahu, zejména v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti didaktiky výtvarné výchovy; |
| prokázat znalosti k systematickému tvůrčímu zpracování odborného textu nebo výtvarného tvůrčího díla; |
| vyhledat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| systematicky tvůrčím způsobem zpracovat odborný text nebo výtvarné tvůrčí dílo; |
| vyhledávat a s profesní korektností využívat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti výuky a didaktiky výtvarné výchovy; |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| samostatně rozvíjet znalosti potřebné k řešení odborných otázek daného oboru v požadovaném rozsahu, zejména v oblasti vizuální kultury a výtvarné tvorby se zaměřením na vzdělávání a v oblasti didaktiky výtvarné výchovy; |
| prokázat kulturní vědění potřebné pro tvůrčí práci v odpovídajících oblastech profesní působnosti, především ve školním a mimoškolním vzdělávání; |
| soustavně využívat informace z různých zdrojů nezbytné pro věcně a logicky správnou odbornou argumentaci. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyhledávat zdroje informací, vyhledávat a korektně užívat metodické postupy; |
| vyhodnocovat informace s využitím potřebných znalostí a různých informačních zdrojů; |
| soustavně získávat informace a osvojovat si poznatky potřebné pro tvůrčí práci v odpovídajících oblastech profesní působnosti, především ve školním a mimoškolním vzdělávání; |
| pracovat s odbornou literaturou a být motivován k soustavnému celoživotnímu učení; |
| spojovat teorii s praxí, vysvětlovat a obhajovat své poznatky v dialogu s užitím správné a logické argumentace; |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Diskuse, |
| Demonstrace dovedností, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností; |
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Kvalifikační práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Kvalifikační práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
NMgr. SŠ a ZUŠ - otázky ke SZZ.
-
NMgr. ZŠ a SŠ - otázky ke SZZ.
-
Viz literatura k odpovídající části oborového studia výtvarné výchovy.
|