Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je vybavit studenty základními kompetencemi pro tvorbu audiovizuálních pořadů dokumentačního charakteru. Studenti se seznámí se systémy videotechniky a programy pro střih videa, porozumí základním pravidlům tvorby dokumentačního videozáznamu a analyzují možnosti praktické tvorby dokumentačního videozáznamu pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi pomocí počítače. Témata výuky: 1. Význam a možnosti tvorby dokumentačního audio a videozáznamu pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi pomocí digitální videokamery a počítače. Konceptová analýza jako nástroj učitelské reflexe. 2. Základní charakteristiky dokumentačního a informativního videoprogramu. 3. Previzualizační etapa tvorby videozáznamu - význam a druhy scénáře. 4. Druhy videotechniky a počítačového software pro natáčení a zpracování videa. 5. Výrazové prostředky dokumentárního videa a filmu. 6. (Video)záběr a jeho základní charakteristiky. 7. Obrazová kompozice a světelná konstrukce záběru. 8. Střihová skladba pořadu a jeho dramatická stavba. 9. Význam technické střihové skladby, pravidla. 10. Předsnímací jednoty a technické otázky natáčení. 11. Pravidla prostorová orientace diváka. Střih pohybových akcí. 12. Zvuková složka a její výrazové prostředky. 13. Počítačové programy pro zpracování videa, druhy a možnosti. 14. Praktické postupy tvorby dokumentačního audio a videozáznamu pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi. Otázky ochrany osobnosti při natáčení. Předmět Tvorba AV záznamu pro konceptovou analýzu navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Reflexe a hodnocení kvality výuky: Reflexe a hodnocení kvality výuky - aplikace videozáznamů, uvědomování si obrazu výuky a odbornou analýzu výukové situace, včetně hodnocení a využití konceptové analýzy výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti. |
Odborné dovednosti |
---|
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat; |
operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy; |
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
analyzovat a hodnotit AV záznam pro konceptovou analýzu; |
popsat možnosti software pro tvorbu digitálního videa; |
objasnit význam videa a audiovize pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a hodnotit audiovizuální komunikáty; |
vytvářet videa dokumentačního charakteru prostřednictvím vybraného software; |
experimentovat s výrazovými možnostmi audiovizuálních sdělení v rámci AV záznamu. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Adobe Premiere Pro : oficiální výukový kurz. Praha : Softpress, 2004. ISBN 80-86497-68-2.
-
Horká, H. Mikrovýstupy jako prostředek seberozvíjení studentů v profesionálním praktiku. Pedagogická orientace číslo 4, s. 29. 1997.
-
James Monaco. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií.. Praha, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
-
Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 2. dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-896-2.
-
Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
-
Macek, Z. Technika videozáznamu v učitelském vzdělávání. Pedagogická orientace číslo 4. 1997.
-
Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
-
Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
-
Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
-
Mašek. Tvorba videa. Multimediální kurz pro distanční studium.. ZČU v Plzni, 2006.
-
NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU - JSAF, 2010.
-
Pecinovský, Jan. Vypalujeme DVD na počítači : rady a postupy. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0856-6.
-
Slavík, J.; Dytrtová, K.; Fulková, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. In Pedagogika, 60(3-4), 223-241.. 2006.
-
Slavík, J. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. Vyd. 1.. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2011.
-
Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
-
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
|