Předmět: Tvorba AV záznamu pro konceptovou analýzu pro vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Tvorba AV záznamu pro konceptovou analýzu pro vzdělávání
Kód předmětu KVK/TAVM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kárný Adam, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními kompetencemi pro tvorbu audiovizuálních pořadů dokumentačního charakteru. Studenti se seznámí se systémy videotechniky a programy pro střih videa, porozumí základním pravidlům tvorby dokumentačního videozáznamu a analyzují možnosti praktické tvorby dokumentačního videozáznamu pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi pomocí počítače. Témata výuky: 1. Význam a možnosti tvorby dokumentačního audio a videozáznamu pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi pomocí digitální videokamery a počítače. Konceptová analýza jako nástroj učitelské reflexe. 2. Základní charakteristiky dokumentačního a informativního videoprogramu. 3. Previzualizační etapa tvorby videozáznamu - význam a druhy scénáře. 4. Druhy videotechniky a počítačového software pro natáčení a zpracování videa. 5. Výrazové prostředky dokumentárního videa a filmu. 6. (Video)záběr a jeho základní charakteristiky. 7. Obrazová kompozice a světelná konstrukce záběru. 8. Střihová skladba pořadu a jeho dramatická stavba. 9. Význam technické střihové skladby, pravidla. 10. Předsnímací jednoty a technické otázky natáčení. 11. Pravidla prostorová orientace diváka. Střih pohybových akcí. 12. Zvuková složka a její výrazové prostředky. 13. Počítačové programy pro zpracování videa, druhy a možnosti. 14. Praktické postupy tvorby dokumentačního audio a videozáznamu pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi. Otázky ochrany osobnosti při natáčení. Předmět Tvorba AV záznamu pro konceptovou analýzu navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Reflexe a hodnocení kvality výuky: Reflexe a hodnocení kvality výuky - aplikace videozáznamů, uvědomování si obrazu výuky a odbornou analýzu výukové situace, včetně hodnocení a využití konceptové analýzy výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Studium textů
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předepsány žádné specifické odborné znalosti.
Odborné dovednosti
používat osobní počítač a pracovat se soubory dat;
operacionalizovat pojmy a kategorizovat reflektované jevy;
vyjadřovat se strukturovaně a zaznamenat své postoje a názory.
Výsledky učení
Odborné znalosti
analyzovat a hodnotit AV záznam pro konceptovou analýzu;
popsat možnosti software pro tvorbu digitálního videa;
objasnit význam videa a audiovize pro uměleckou, galerijní a pedagogickou praxi.
Odborné dovednosti
analyzovat a hodnotit audiovizuální komunikáty;
vytvářet videa dokumentačního charakteru prostřednictvím vybraného software;
experimentovat s výrazovými možnostmi audiovizuálních sdělení v rámci AV záznamu.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Adobe Premiere Pro : oficiální výukový kurz. Praha : Softpress, 2004. ISBN 80-86497-68-2.
  • Horká, H. Mikrovýstupy jako prostředek seberozvíjení studentů v profesionálním praktiku. Pedagogická orientace číslo 4, s. 29. 1997.
  • James Monaco. Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií.. Praha, 2004. ISBN 80-00-01410-6.
  • Kučera, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 2. dopl. vyd. Praha : Akademie múzických umění, 2002. ISBN 80-7331-896-2.
  • Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
  • Macek, Z. Technika videozáznamu v učitelském vzdělávání. Pedagogická orientace číslo 4. 1997.
  • Mašek, Jan. Audiovizuální komunikace výukových médií. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-905-2.
  • Mašek, Jan. Základy tvorby audiovizuálního pořadu a fotografie. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-608-8.
  • Mašek, Jan; Zikmundová, Vladimíra. Využití audiovizuálního sdělení v mediální výchově. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-261-0090-4.
  • Mašek. Tvorba videa. Multimediální kurz pro distanční studium.. ZČU v Plzni, 2006.
  • NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU - JSAF, 2010.
  • Pecinovský, Jan. Vypalujeme DVD na počítači : rady a postupy. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0856-6.
  • Slavík, J.; Dytrtová, K.; Fulková, M. Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. In Pedagogika, 60(3-4), 223-241.. 2006.
  • Slavík, J. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. In Janík, T., Slavík, J., & Najvar, P. et al. Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. Vyd. 1.. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2011.
  • Valušiak, Josef. Základy střihové skladby. V Praze : FAMU, 2005. ISBN 80-7331-039-2.
  • Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní