Předmět: Zážitkové aktivity pro VV

« Zpět
Název předmětu Zážitkové aktivity pro VV
Kód předmětu KVK/ZAKNM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
  • Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Vztahový rámec - nároky na kvality vedoucího aktivity v kontextu nároků na současné vzdělávání nebo arteterapii aneb pořádek v pojmech - principy konstruktivistické pedagogiky - učení jako proces - arteterapie/ artefiletika/ výtvarná výchova - umění jako nástroj (sebe)poznání - autoreflexe / zpětná vazba/ reflexe/ intervize/ supervize 2. Osobnost - význam osobnosti žáka/studenta/klienta v arteterapeutickém nebo výchovně vzdělávacím procesu. Jaké nároky z toho vyplývají na vedoucího aktivity? - temperament - postoje - hodnoty - potřeby - motivace 3. Skupina - jako cíl, nástroj i předmět výchovně vzdělávacího procesu nebo arteterapeutického procesu. Jaké nároky z dané problematiky vyplývají pro vedoucího aktivity? - dynamika skupiny - vedení skupiny - role a vtahy ve skupině - motivace skupiny 4. Komunikace - jaké nároky na komunikační zdatnost vyplývají z výchovně vzdělávacího nebo arteterapeutického procesu na vedoucího akce? - verbální - neverbální 5. Asertivita a zvládání konfliktu ve výchoveně vzdělávacím nebo arteterapeutické procesu - konflikt jako možnost osobnostního růstu a poznání ve výchovně vzdělávacím procesu, jaká je role vedoucího akce? - Teorie konfliktu a způsoby jeho řešení - sociokognitivní konflikt, - průřezové téma - Osobnostní a sociální výchova 6. Stres a práce se stresem - jako provázející element pomáhajících profesí - teorie stresu, základy psychohygieny, prevence syndromu Burn-out, arteterapeutické možnosti Předmět Zážitkové aktivity pro Vv navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Obecná didaktika pro střední školy: v Zážitkových aktivitách pro Vv studenti vyhotovují didaktické přípravy na hodiny VV. V semináři jsou pak tyto přípravy reflektovány a analyzovány z pohledu reflektivní praxe. Pedagogická psychologie A, Pedagogická psychologie pro ZŠ: v tvorbě příprav a následně jejich analýze a reflexi jsou oborově aplikovány poznatky z obou kurzů pedagogické psychologie, tak jak jsou popsány v anotaci. Speciální pedagogika pro učitele SŠ: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze speciální pedagogiky. Reflexe a hodnocení kvality výuky: cílem Zážitkových aktivit pro Vv je přímo reflexe a hodnocení kvality výuky. Jedná se oborovou aplikaci Reflexe a hodnocení kvality výuky v reflektivní praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii z psychosociální oblasti ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky, které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexi ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli.
Odborné dovednosti
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem;
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné technice a formě hodnocení;
zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z psychosociální oblasti, které jsou klíčové pro oborovou edukační práci s žákovskou třídou v kontextu navrhování a realizace výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu k RVP a ŠVP;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii ontodidaktiky oboru;
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat vazbu artefiletického přístupu ve výtvarné výchově a RVP.
Odborné dovednosti
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům;
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace z ontodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů;
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na práci s výtvarným výrazem ve vztahu k RVP a ŠVP;
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení;
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů;
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky svépřípravy a její realizace v kontextu "učitelova pojetí výuky";
analyzovat a hodnotit formou verbální a písemné reflexe silné a slabé stránky prezentované přípravy a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích sledovaných výchovně vzdělávacích cílů z hlediska ontodidaktiky;
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Diskuse,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Studijní praxe,
Demonstrace dovedností,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Skupinová prezentace,
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Praktická zkouška,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
  • Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
  • Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
  • Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, 1987.
  • Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3..
  • SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
  • Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
  • Yalom, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. 1. vyd. Hradec Králové : Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-05-7.
  • Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy a střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní