Vyučující
|
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
-
Hovorová Markéta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.Vztahový rámec - nároky na kvality vedoucího aktivity v kontextu nároků na současné vzdělávání nebo arteterapii aneb pořádek v pojmech - principy konstruktivistické pedagogiky - učení jako proces - arteterapie/ artefiletika/ výtvarná výchova - umění jako nástroj (sebe)poznání - autoreflexe / zpětná vazba/ reflexe/ intervize/ supervize 2. Osobnost - význam osobnosti žáka/studenta/klienta v arteterapeutickém nebo výchovně vzdělávacím procesu. Jaké nároky z toho vyplývají na vedoucího aktivity? - temperament - postoje - hodnoty - potřeby - motivace 3. Skupina - jako cíl, nástroj i předmět výchovně vzdělávacího procesu nebo arteterapeutického procesu. Jaké nároky z dané problematiky vyplývají pro vedoucího aktivity? - dynamika skupiny - vedení skupiny - role a vtahy ve skupině - motivace skupiny 4. Komunikace - jaké nároky na komunikační zdatnost vyplývají z výchovně vzdělávacího nebo arteterapeutického procesu na vedoucího akce? - verbální - neverbální 5. Asertivita a zvládání konfliktu ve výchoveně vzdělávacím nebo arteterapeutické procesu - konflikt jako možnost osobnostního růstu a poznání ve výchovně vzdělávacím procesu, jaká je role vedoucího akce? - Teorie konfliktu a způsoby jeho řešení - sociokognitivní konflikt, - průřezové téma - Osobnostní a sociální výchova 6. Stres a práce se stresem - jako provázející element pomáhajících profesí - teorie stresu, základy psychohygieny, prevence syndromu Burn-out, arteterapeutické možnosti Předmět Zážitkové aktivity pro Vv navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem: Obecná didaktika pro střední školy: v Zážitkových aktivitách pro Vv studenti vyhotovují didaktické přípravy na hodiny VV. V semináři jsou pak tyto přípravy reflektovány a analyzovány z pohledu reflektivní praxe. Pedagogická psychologie A, Pedagogická psychologie pro ZŠ: v tvorbě příprav a následně jejich analýze a reflexi jsou oborově aplikovány poznatky z obou kurzů pedagogické psychologie, tak jak jsou popsány v anotaci. Speciální pedagogika pro učitele SŠ: didaktické přípravy studentů jsou analyzovány a reflektovány i z možnosti přítomnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Studenti tak využívají i poznatky ze speciální pedagogiky. Reflexe a hodnocení kvality výuky: cílem Zážitkových aktivit pro Vv je přímo reflexe a hodnocení kvality výuky. Jedná se oborovou aplikaci Reflexe a hodnocení kvality výuky v reflektivní praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii z psychosociální oblasti ve vztahu k realizaci výtvarného zážitku ve skupině s formulovaným cílem na základní úrovni; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii výtvarného zážitku a jeho interpretace; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat základní teorii z oblasti ontodidaktiky a psychodidaktiky, které jsou klíčové pro práci se skupinou v kontextu výtvarného zážitku a jeho reflexi ve vztahu ke sledovanému výchovně vzdělávacímu cíli. |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat, analyzovat, interpretovat a abstrahovat klíčové okamžiky v realizovaných konkrétních mikrokazuistikách do obecnějších kategorií a přiřadit jim teoretické pojmy, se kterými byli seznámeni v teorii; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup k pojetí práce s výtvarným výrazem v mikrokazuistikách s výchovně vzdělávacím kontextem; |
navrhovat a realizovat základní strukturu edukační mikrokazuistiky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné technice a formě hodnocení; |
zdůvodňovat a diskutovat o svém pojetí akce s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
analyzovat a hodnotit formou písemné reflexe silné a slabé stránky realizované akce a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích výchovně vzdělávacích cílů; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat prohloubenou teorii z psychosociální oblasti, které jsou klíčové pro oborovou edukační práci s žákovskou třídou v kontextu navrhování a realizace výtvarného zážitku a jeho reflexe ve vztahu k RVP a ŠVP; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat teorii ontodidaktiky oboru; |
interpretovat, zdůvodňovat a aplikovat vazbu artefiletického přístupu ve výtvarné výchově a RVP. |
Odborné dovednosti |
---|
transformovat představenou teorii do osobní zkušenosti z pedagogické praxe, kdy se s daným jevem setkali a dobrovolnými konkrétními příklady dokladovat porozumění přednášeným tématům; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit v předložených konkrétních přípravách na vyučovací jednotku klíčové momenty, které určují průběh její realizace z ontodidaktického hlediska a následně je abstrahovat do obecnějších kategorií a teoretických pojmů; |
navrhovat, realizovat a evaluovat artefiletický přístup prostřednictvím prezentované přípravy vyučovací jednotky zaměřené na práci s výtvarným výrazem ve vztahu k RVP a ŠVP; |
navrhovat a realizovat strukturu přípravy oborové edukační jednotky ve vztahu k sledovanému cíli, námětu, zvolené výtvarné techniky, metodami práce a formami hodnocení; |
zdůvodnit a diskutovat o svém pojetí přípravy a realizaci vyučovací jednotky s ohledem na zpětnou vazbu formou reflektivního dialogu od lektora a kolegů studentů; |
identifikovat, analyzovat a hodnotit silné a slabé stránky svépřípravy a její realizace v kontextu "učitelova pojetí výuky"; |
analyzovat a hodnotit formou verbální a písemné reflexe silné a slabé stránky prezentované přípravy a formulovat nové postupy, které by vedly k efektivnějšímu naplnění jejích sledovaných výchovně vzdělávacích cílů z hlediska ontodidaktiky; |
analyzovat a hodnotit zkušenost z aktivní účasti na semináři pro vlastní budoucí pedagogickou praxi v závěrečné písemné seminární práci. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Studijní praxe, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Praktická zkouška, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Case, C., Dalley, T. The Handbook of Art Therapy. New York, 2006.
-
Jedlička,R. Poruchy socializace u dětí a dospívajících ? prevence životních selhání a krizová intervence.. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Liebmann, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-864-3.
-
Parkinson, B., Fischer, A.H., Manstead, A. S.R. Emotions in social relations. New York, 2005.
-
Riedel, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství : interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
-
RUBIN, J. A. (ed.). Approaches to Art Therapy (Theory and Technique). New York, 1987.
-
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění. 2. díl : teorie a praxe artefiletiky. V Praze : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-130-3..
-
SLAVÍKOVÁ, V.; HAZUKOVÁ, H.; SLAVÍK J. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky).. V Praze: UK, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-016-1.
-
Vavrda, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy : tradice a současnost. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2005. ISBN 80-7106-672-9.
-
Yalom, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. 1. vyd. Hradec Králové : Konfrontace, 1999. ISBN 80-86088-05-7.
-
Ženatá, Kamila. Obrazy z nevědomí : práce v arteterapeutickém ateliéru. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-033-X.
|