Vyučující
|
-
Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
-
Vaibar Marek, Mgr.
-
Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti získají hlubší vhled do některých témat výtvarné kultury, teorie a dějin výtvarného umění. Výběr témat koresponduje s danou problematikou v obsahu výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro ZV a G. 1.Současné podoby výtvarného/vizuálního umění (dále jen umění) 2.Výtvarný/vizuální výraz. Co/Kdy je umění? Umění a výtvarná výchova 3.Přínos a funkce umění 4.Vztah umělecké a estetické hodnoty (umění a kýč, umění a falzum) 5.Interpretace a zprostředkování umění žákům 6.Moderní umění 7.Výrazové prostředky umění a jejich komparace 8.Pohyb, čas a tělo v umění 9.Postmodernismus v umění 10.Sochařská a objektová tvorba zejména 20. a 21. století 11.Architektonická tvorba zejména 20. a 21. století 12.Umělecký zážitek a dítě 13.Výtvarné/vizuální formy v životním prostředí dítěte
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s demonstrací
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní charakteristiky historických uměleckých směrů a stylů; |
Odborné dovednosti |
---|
vyvodit přibližné časové zařazení uměleckého díla; |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vysvětlit základní charakteristiky uměleckých směrů a stylů a jejich proměn; |
porovnat zacházení s výtvarnými výrazovými prostředky u jednotlivých stylů a směrů. |
Odborné dovednosti |
---|
zařadit umělecké dílo do konkrétního období na základě jeho slohové analýzy; |
využívat odbornou terminologii dějin umění při intepretaci uměleckého díla; |
provést formální analýzu díla; |
vysvětlit užití výrazových prostředků; |
transformovat umělecké obsahy a postupy do výtvarného úkolu pro děti ze ZŠ. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
ARNHEIM, R. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press. 2002.
-
BLÁHA, J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha, 1997.
-
BLÁHA, J. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. Praha : Togga. 2013.
-
DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním.. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
-
FOSTER, H. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart. 2007.
-
FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
HIRSCHOVÁ, J. a ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha. 2000.
-
KESNER, L. Vizuální teorie : současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany : H & H. 1997.
-
KULKA, J. Psychologie umění : obecné základy. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
-
KULKA, T., CIPORANOV, D. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart. 2011.
-
STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
-
STURKEN, M., CARTWRIGHT, L. Studia vizuální kultury. Praha: Portál. 2009.
-
ZUSKA, V. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.
|