Předmět: Základy výtvarné kultury

« Zpět
Název předmětu Základy výtvarné kultury
Kód předmětu KVK/ZAVK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nová Holoubková Olga, Mgr. Ph.D.
  • Vaibar Marek, Mgr.
  • Onufer Pavel, MgA. et MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti získají hlubší vhled do některých témat výtvarné kultury, teorie a dějin výtvarného umění. Výběr témat koresponduje s danou problematikou v obsahu výtvarné výchovy v Rámcovém vzdělávacím programu pro ZV a G. 1.Současné podoby výtvarného/vizuálního umění (dále jen umění) 2.Výtvarný/vizuální výraz. Co/Kdy je umění? Umění a výtvarná výchova 3.Přínos a funkce umění 4.Vztah umělecké a estetické hodnoty (umění a kýč, umění a falzum) 5.Interpretace a zprostředkování umění žákům 6.Moderní umění 7.Výrazové prostředky umění a jejich komparace 8.Pohyb, čas a tělo v umění 9.Postmodernismus v umění 10.Sochařská a objektová tvorba zejména 20. a 21. století 11.Architektonická tvorba zejména 20. a 21. století 12.Umělecký zážitek a dítě 13.Výtvarné/vizuální formy v životním prostředí dítěte

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní charakteristiky historických uměleckých směrů a stylů;
Odborné dovednosti
vyvodit přibližné časové zařazení uměleckého díla;
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vysvětlit základní charakteristiky uměleckých směrů a stylů a jejich proměn;
porovnat zacházení s výtvarnými výrazovými prostředky u jednotlivých stylů a směrů.
Odborné dovednosti
zařadit umělecké dílo do konkrétního období na základě jeho slohové analýzy;
využívat odbornou terminologii dějin umění při intepretaci uměleckého díla;
provést formální analýzu díla;
vysvětlit užití výrazových prostředků;
transformovat umělecké obsahy a postupy do výtvarného úkolu pro děti ze ZŠ.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • ARNHEIM, R. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press. 2002.
  • BLÁHA, J.; SLAVÍK, J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha, 1997.
  • BLÁHA, J. Výtvarné umění a hudba. I, Tvar, prostor a čas. Praha : Togga. 2013.
  • DANTO, A. C. Po konci umění: současné umění a oblast mimo dějiny. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
  • DEMPSEY, Amy. Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním.. Praha: Slovart, 2005. ISBN 80-7209-731-8.
  • FOSTER, H. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart. 2007.
  • FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany : H & H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.
  • HIRSCHOVÁ, J. a ŠAMŠULA, P. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha. 2000.
  • KESNER, L. Vizuální teorie : současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany : H & H. 1997.
  • KULKA, J. Psychologie umění : obecné základy. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-23694-4.
  • KULKA, T., CIPORANOV, D. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Červený Kostelec: Pavel Mervart. 2011.
  • STADLEROVÁ, H., NOVOTNÁ, P., OVČÁČKOVÁ, J., SOMMEROVÁ, M. a STROUHALOVÁ M. Uměním tě proměním. Výtvarné činnosti a jejich přínos preprimárnímu vzdělávání.. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9745-2.
  • STURKEN, M., CARTWRIGHT, L. Studia vizuální kultury. Praha: Portál. 2009.
  • ZUSKA, V. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Praha : Triton, 2001. ISBN 80-7254-194-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní