Fakulta | Fakulta pedagogická (FPE) | ||||
---|---|---|---|---|---|
Studijní program | Učitelství pro střední školy (N7504) | ||||
Studijní obor / Specializace | Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a základní umělecké školy (7504T176/0 - 14) | ||||
Stupeň získané kvalifikace | Navazující | ||||
Forma studia | Prezenční | ||||
Standardní doba studia | 2 roky | ||||
Počet ECTS kreditů | 120 | ||||
Udělovaná kvalifikace | Magistr (7) | ||||
Přístup k dalšímu studiu | Doktorský studijní program | ||||
Způsob ukončení | Státní závěrečná zkouška | ||||
Studijní a zkušební řád | URL | ||||
Fakultní koordinátor |
|
||||
Klíčové studijní výstupy | Absolvent prokazuje široké a hluboké povědomí o postavení či místu umění a uměleckých aktivit v životě člověka/společnosti a ve všeobecném vzdělávání, prokazuje zasvěcenou orientaci v oborových kompetencích, v diskuzi o významu umění a uměleckých aktivit ve všeobecném vzdělávání uplatňuje odbornou a přesvědčivou argumentaci. Na základě odborné sebereflexe rozpozná situace vyžadující angažmá jiného odborníka a prokazuje značnou míru pochopení a porozumění v situacích vyžadujících zaujetí kulturně či oborově odlišného hlediska/stanoviska. prokázali znalost a porozumění kritériím hodnocení estetických kvalit uměleckého díla, moderním didaktickým metodám a kritériím didaktického hodnocení učebních textů a pomůcek určených SŠ a ZUŠ. Absolvent na základě studia textů zachycujících přípravný model vyučovacích jednotek v oboru výtvarná výchova, případně jejich reálný průběh, vyhledává a identifikuje základní strukturní prvky výuky (námět, výtvarnou techniku, výtvarný problém, apod.) a důležité obsahy; určuje smysl a cíl modelové výukové situace a její možný dopad na studenta SŠ a ZUŠ; uvažuje o námětu práce ve vztahu k vhodným průřezovým tématům s oporou o postupy zprostředkujícího pojetí kurikula navrhuje přípravný model pedagogického díla; navrhuje jednotlivé kroky práce učitele a u dílčích zadání učební úlohy aplikuje schopnost konstruovat očekávané výstupy jako sledovatelné a kontrolovatelné výsledky činnosti žáky porozumí pojmu očekávaný výstup a způsobu jeho konstrukce; Rozumí odborné terminologii a vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru a v požadovaném širším mezioborovém či filozofickém kontextu; odborné pojmy, resp. kritéria používá při analýze, interpretaci, výkladu, usuzování a hodnocení v rámci modelových nebo reálných situací; vybavuje si požadované fakty z historického vývoje výtvarné výchovy a příbuzných uměleckých oborů a vysvětlí je s ohledem na současný stav a vývojové perspektivy oboru. Na podkladě vlastní tvorby analyzuje vhodné náměty pro konkrétní technologické zpracování včetně intermediálního a ověřuje jejich využití v pedagogické praxi. Absolvent analyzuje a kriticky nahlíží specifické výrazové možnosti nových médií a srovnává je s tradičními technologiemi tvorby výtvarného díla v kontextu činností v předmětu výtvarná výchova; rozumí specifikům komunikace a učení se prostřednictvím digitálních technologií; dokáže navrhnout model výukové jednotky s použitím digitálních technologií jako nástroje tvorby na podkladě kompletní didaktické analýzy námětu, techniky a výukového procesu; formuluje metodické postupy a cíle výuky; dokáže navržené modely výukových jednotek řetězit do smysluplných celků tak, aby u žáků podporovaly rozvoj konkrétních kompetencí; kriticky nahlíží současnou uměleckou tvorbu a vybírá z této oblasti náměty pro tvorbu ve výtvarné výchově a přizpůsobuje vybrané obsahy pro výuku ve výtvarné výchově podporovanou multimédii; dotváří si obraz vlastního pojetí výuky také s užitím multimédií a vysvětluje jej v kontextech současného diskurzu nad touto problematikou (rozumí filozofickým, sociologickým, pedagogickým a jiným kontextům vztahujícím k ve výuce vv). | ||||
Specifické požadavky pro přijetí | Úspěšné složení ústní přijímací zkoušky; úspěšné složení talentové zkoušky | ||||
Specifická opatření pro uznávání předchozího vzdělání | Obecná pravidla pro uznání předchozího vzdělání | ||||
Kvalifikační požadavky a předpisy | 120 ECTS kreditů, Diplomová práce, Státní závěrečná zkouška | ||||
Profil programu | Program je koncipován jako akademický, je tvořen blokem teoretických předmětů z oblasti interpretace a analýzy obrazu a práce s uměleckým dílem jako s prostředkem vlivu, poznávání a sebepoznávání, historie oboru, oborové didaktiky a teorie, a blokem předmětů rozvíjejících kompetence studenta ve zvolené oblasti tvorby, kresbě, malbě, grafice, multimédiích a prostorové tvorbě. Zároveň obsahuje blok předmětů zaměřených na využití teoretických poznatků v praxi, na získání dovedností, které absolvent uplatní v profesi učitele výtvarné výchovy na střední škole a na základní umělecké škole. Do programu je zařazena praxe. Absolvent je připravován k přímému vstupu do praxe v oboru učitel na střední škole a na základní umělecké škole. | ||||
Podmínky pokračování studia | nespecifikováno | ||||
Profesní profily absolventů s příklady | učitel | ||||
Garant oboru / specializace | Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc. |
Vyberte kombinaci, kterou chcete zobrazit.
Název studijního oboru / specializace (kód oboru, Etapa a Verze studijního plánu) | |
---|---|
Vybrat kombinaci | Pedagogicko-psychologický modul (7504 N/0 - 2 - 19), |
![]() |
Pedagogicko-psychologický modul (7504 N/0 - 2 - 19) |
Statut | Doporučený ročník | Doporučený semestr | Kód předmětu | Název předmětu (* Státnice) | Vyučovací jazyk | Počet ECTS kreditů | Dostupnost předmětu |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Povinně volitelný | - | - | KVK/SPT | Specializace v prostorové tvorbě | Čeština Angličtina | 4 | |
Povinně volitelný | - | - | KVK/SKR | Specializace v kresbě pro učitele | Čeština Angličtina | 4 | |
Povinně volitelný | - | - | KVK/SMA | Specializace v malbě pro učitele | Čeština Angličtina | 4 | |
Povinně volitelný | - | - | KVK/SGD | Specializace v grafickém designu pro vzdělávání | Čeština | 4 | |
Povinně volitelný | - | - | KVK/MAR | Rozšiřující malba pro učitele | Čeština | 4 | |
Povinně volitelný | - | - | KVK/KRR | Kresba pro vzdělávání - rozšiřující | Čeština | 4 | |
Povinně volitelný | - | - | KVK/SGR | Specializace v grafice pro učitele | Čeština | 4 | |
Povinně volitelný | - | - | KVK/SKE | Specializace v keramice | Čeština Angličtina | 4 | |
Volitelný | - | - | KVK/MAR | Rozšiřující malba pro učitele | Čeština | 4 | |
Volitelný | - | - | KVK/ZAVK | Základy výtvarné kultury | Čeština | 3 | |
Volitelný | - | - | KVK/KRR | Kresba pro vzdělávání - rozšiřující | Čeština | 4 | |
Povinně volitelný | - | Letní | KVK/RPV | Reflektivní praxe a výzkum | Čeština | 2 | |
Povinně volitelný | - | Letní | KVK/RCMED | Receptivní činnosti v mediální výchově | Čeština | 3 | |
Povinný | 1 | Letní | KVK/HKVV2 | Historie a současné koncepce VV 2 | Čeština | 3 | |
Povinný | 1 | Letní | KVK/MAV | Multimediální aplikace ve výuce | Čeština Angličtina | 4 | |
Povinný | 1 | Letní | KVK/ZAKNM | Zážitkové aktivity pro VV | Čeština | 3 | |
Povinný | 1 | Letní | KVK/AA | Artefiletika | Čeština Angličtina | 4 | |
Povinný | 1 | Letní | KVK/MSZUS | Metodický seminář pro výtvarné vzdělávání | Čeština | 4 | |
Povinný | 1 | Letní | KVK/PŘV | Projektování a řízení výuky | Čeština | 3 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KNJ/DIPS | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KPG/DISV1 | Diplomový seminář 1 | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KMT/DA | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KMT/DISE | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | CBG/DS | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KRF/DISEM | Diplomový seminář 1 | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KHK/DP1 | Diplomová práce 1 | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KMT/DSTCA | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KCH/VDS | Výběrový diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KRF/DSF1 | Diplomový seminář 1 | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KČJ/DSČ | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KPS/DISE1 | Diplomový seminář 1 | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KHI/DISE1 | Diplomový seminář /D/ 1 | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KPG/DISE | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KVK/DS | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Letní | KAN/ADIS1 | Diplomový seminář 1 | Čeština Angličtina | 6 | |
Povinný | 1 | Zimní | KVK/MEDP | Mediální pedagogika pro viz. gramotnost | Čeština | 4 | |
Povinný | 1 | Zimní | KVK/UV | Umění a vzdělávání | Čeština | 5 | |
Povinný | 1 | Zimní | KVK/HKVV | Historie a současné koncepce VV | Čeština | 2 | |
Povinný | 1 | Zimní | KVK/NEO | Nová média ve Vv | Čeština Angličtina | 3 | |
Povinný | 1 | Zimní | KVK/MVNV | Metodika výuky pro výtvarné vzdělání | Čeština | 3 | |
Povinný | 1 | Zimní | KVK/TAVM | Tvorba AV záznamu pro konceptovou analýzu pro vzdělávání | Čeština | 4 | |
Povinně volitelný | 1 | Zimní | KVD/DIPLS | Diplomový seminář | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 1 | Zimní | KTV/DSTV1 | Diplomový seminář 1 | Čeština | 6 | |
Povinně volitelný | 2 | - | KTV/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinný | 2 | Letní | KVK/SZ | Výtvarná výchova s didaktikou (*) | Čeština | 0 | |
Povinně volitelný | 2 | Letní | KNJ/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinný | 2 | Zimní | KVK/GP | Galerijní pedagogika | Čeština | 4 | |
Povinný | 2 | Zimní | KVK/PRX | Seminář praxe | Čeština | 3 | |
Povinný | 2 | Zimní | KVK/REEV | Reflexe a evaluace | Čeština | 4 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KHK/DP2 | Diplomová práce 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KMT/DS2F | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KPS/DISE2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KAN/ADIS2 | Diplomový seminář | Čeština Angličtina | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KRF/DSF2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KVK/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KMT/DS2M | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KMT/DS2T | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | CBG/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KRF/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KCH/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KPG/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KHI/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KPS/DISV2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KVD/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 | |
Povinně volitelný | 2 | Zimní | KČJ/DS2 | Diplomový seminář 2 | Čeština | 12 |